برای مشاهده تصویر در اندازه واقعی اینجا کلیک کنید
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:
به گزارش «شیعه نیوز»، همزمان با میلاد حضرت زینب (سلام الله علیها) عده ی بسیاری از مردم سوریه این روز مبارک را در حرم آن حضرت گرامی داشتند؛ خبرنگار شبکه المنار که خود در این مراسم حضور داشته اینگونه روایت می کند:
هنگام وارد شدن به صحن سیده حورا زینب (سلام الله علیها) آن را مالامال از جمعیت می بینی، هر زمان که نداء لبیک سر داده می شود پرچم های قرمز که بر روی آن عبارت "لبیک یا زینب علیها السلام" نقش بسته نیز بالا می رود، امکان گرفتن یک عکس دسته جمعی از تمام لبیک گویان آنگونه که عقیله بنی هاشم (سلام الله علیها) می بیند وجود ندارد، زینب (سلام الله علیها) به زوار خود در روز میلادش افتخار می کند.
کودکان این منطقه نیز مرتب با دسته گل ایستاده اند و به تمام کسانی که داخل صحن می شوند یک گل می دهند و تبریک می گویند با نگاه و توجه کردن به زوار درمی یابی که آنها از کشورهای مختلف هستند. در میانه صف اول مفتی سوریه دکتر احمد بدر الدین حسون قرار دارد.
شیخ حسون در ابتدا سخنرانی ضمن تبریک این مناسبت فرخنده به ملت و دولت سوریه به سه سال جنگ این کشور اشاره می کند و می گوید: ای تکفیری هایی که می خواستید نام و نور وجود مبارک عقیله بنی هاشم (سلام الله علیها) را محو و نابود کنید، ببینید اینک نام و یاد او اوج گرفته است ؛ و ای کسانی که می خواستید ملت سوریه را از بین ببرید و نیست و نابود سازید ببینید که ما همچنان ایستاده ایم و مقاومت می کنیم.
مفتی حسون اتحاد 83 کشور بر علیه سوریه در حال حاضر را مانند جنگ 1400 سال پیش علیه امام حسین (علیه السلام) و حضرت زینب(سلام الله علیها) (بلاتشبیه) دانست و افزود: نام و یاد حضرت زینب (سلام الله علیها) پس از 1400 سال ماند اما شما دشمنان مانند پیشینیانتان نابود خواهید گشت.این مراسم با تبریک و سخنرانی چند تن از سادات و شیوخ و نیز اقامه نماز و قرائت فاتحه روبروی ضریح حضرت زینب (سلام الله علیها) پایان یافت.
به گزارش خبرگزاری اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ یک بانوی جوان اوکراینی با حضور در نزد نماینده ولی فقیه در مازندران و امام جمعه ساری به دین مبین اسلام و مذهب شیعه مشرف شد.
این بانوی جوان که « ورُنیکا» نام دارد و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی معماری است، روز گذشته به همراه نامزد و خانواده همسرش برای گرویدن به دین اسلام و مذهب شیعه به دفتر «آیت الله نورالله طبرسی» آمد.
ورنیکا که پس از انجام مراسم، نام مریم را برای خود برگزید، هنگام تشرف به مذهب شیعه گفت: من پس از مطالعه مذهب شیعه بویژه از سوی همسرم که شیعه بود احساس کردم راه او اشتباه نیست و لذا به همین منظور اعلام می کنم، بعد از پیغمبر(ص) من علی(ع) را به عنوان وصی قبول داشته و خدا، پیامبر(ص) و قیامت را قبول دارم و عدالت خدا و امامت امیرالمؤمنین(ع) را می پذیرم و در میان عقاید اسلامی شیعه را برای خود انتخاب کردم.
بر اساس این گزارش، این بانوی تازه مسلمان افزود: شهادت و گواهی می دهم که پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) فرستاده خداست و آخرین پیامبر خداست و بعد از او پیامبری نخواهد آمد و می پذیریم که 12 امام که اولین آن علی(ع) و آخرینش حضرت مهدی(عج) است همه جانشینان پیامبرند و اطاعت از آنها و گوش دادن به حرف آنها به امر خدا برای ما شیعیان واجب است و همه ی آن را قبول دارم.
به گزارش خبرگزاری اهل بیت (ع) ـ ابنا ـ نمایش چهره های حضرت عباس(ع) و فرزندان معصوم امام حسین(ع) در فیلم سینمایی "رستاخیز" و نیز اشکالات شکلی و محتوایی متعدد این فیلم، واکنش های اعتراض آمیز فراوانی را برانگیخته است.
این اعتراضات اکنون از سطح مراجع، علماء، شخصیت های سیاسی و ذاکران اهل بیت(ع) گذشته و به هنرمندان و ، اهالی رسانه رسیده است.
در تازه ترین واکنش، «سید علی ضیاء» از مجریان متعهد کشورمان٬ در برنامه زنده تلویزیونی "ویتامین 3" که هر روز صبح ها از شبکه سوم سیما پخش می شود، به فیلم رستاخیز پرداخت و اظهار داشت: در جشنواره فجر امسال، فیلمی به نام رستاخیز داشتیم که از ابتدا گفتند یک بخش مجزا برایش تشکیل می دهند که حاشیه ها و حرف های عجیبی را به دنبال داشت!
مجری متعهد سیما که در برنامه چهارشنبه 23 بهمن ماه صحبت می کرد از پدیده عجیب "شرط و شروط گذاشتن سازندگان فیلم برای شرکت در جشنواره" خبر داد و افزود: اگر این شایعات، واقعیت داشته باشد٬ باید به مسئولان برگزاری جشنواره، خرده گرفت.
وی با اشاره به احترام همه منتقدان به زحمات 10 تا 12 ساله آقای درویش در پروژه "رستاخیز"، ادامه داد: میخواهم مساله مهمی را خیلی بیپرده و بدون هیچ مماشات و ملاحظهای بیان کنم و آن این است که این فیلم، آن محصول سینمایی که انتظارش را داشتیم، نبود.
ضیاء با اشاره به اهمیت ویژه موضوع پرداختن به سوژه عاشورا و حیات و شهادت امام حسین(ع) برای شیعیان و خصوصا مردم ایران در فیلم های سینمایی، گفت: رستاخیز با هر مدل نگاه٬ سلیقه٬ پوشش و اعتقاد مردم سرزمین ما نسبت به امام حسین(ع) بسیار فاصله دارد؛ چراکه این موضوع، زندگی مردم ماست.
وی همچنین با بیان اینکه این فیلم فاصله زیادی با مقتل هایی که هر یک از ما به نحوی از آن مطلع هستیم ـ چنانچه ذاکران اهلبیت (ع) در منابر برای ما تعریف و عده ای دیگر نیز خودشان مطالعه کرده اند ـ ، دارد، افزود: فاصله ها خیلی زیاد است از اتفاقات و حادثه هایی که در فیلم اتفاق می افتد و شخصیت هایی که شما می بینید تا آنچه به عنوان مثال می گویم فیلمی ساخته شده که حرمله ای در این فیلم وجود ندارد و یا در قضیه شهادت حضرت علی اصغر (ع)، فرد تیرانداز، پنجاه تیر پرتاب می کند تا حضرت به شهادت می رسد.
مجری متعهد سیمای جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه برای ساخت این فیلم بودجه دو رقمی میلیاردی که بین 12 تا 16 میلیارد تومان متفاوت است٬ هزینه شده، افزود: اگر بگویم این فیلم را در عرض یکی دوسال هم میتوان ساخت، می گویند تو از فیلم سازی چه میفهمی؟! البته من حداقل این را میفهمم که این بودجه در طی این همه سال، هزینه پروژهای شده که همه ما میدانیم فیلمی که ساخته شده، هم ضعیف بوده و هم مشکل کارگردانی دارد.
وی با بیان اینکه حرفهایی که من در حال حاضر می زنم، شش ماه دیگر ـ به عنوان مثال ـ و در زمان اکران این فیلم، به یک مطالبه همگانی تبدیل می شود، تأکید کرد: ولی من احساس می کنم که الآن باید این حرف ها گفته شود.
ضیاء با بیان اینکه وقتی این بودجه و شمار سالهای ساخت این پروژه را کنار یکدیگر بگذاریم٬ احساس میشود که خودمان با دستان خودمان داریم تیشه به ریشه ارزش هایمان میزنیم، تصریح کرد: با ساخت اینگونه فیلم ها، تیشه به ریشه اعتقادات مردم و آن چیزهایی که مردممان پای آن ایستادهاند، می زنیم.
مجری برنامه تلویزیونی ویتامین3، با اشاره به تولید فیلم هایی از سوی دشمنان اسلام و کشورمان، خاطرنشان کرد: یک موقعی هست که می گوییم فیلم سیصد را دیگران علیه ما ساخته اند٬ خب مردم هم میآیند و اعتراض خود را اعلام میکنند؛ اما یک موقع خودمان داریم ارزش هایمان را تحریف می کنیم.
وی با طعنه به مسئولان جشنواره فیلم فجر مبنی بر انتخاب درویش به عنوان بهترین کارگردان جشنواره سی و دوم، گفت: در جشنواره محترم فجر(!) آقای درویش به عنوان بهترین کارگردان انتخاب می شوند؛ اما من فکر می کنم که موقع اکران این فیلم دو ساعت و پنجاه دقیقه ای صدای اعتراض مردم بلند می شود.
ضیاء سپس مستقیما کارگردان رستاخیز را مورد خطاب قرار داد و گفت: آقای درویش! راست و حسینی اگر دلتان نیست که برای امام حسین (ع) فیلم بسازید، خب نسازید. خیلی راحت بگویم، امام حسینِ (ع) ما به اندازه کافی غریب هست؛ دیگر به غربتش اضافه نکنیم.
وی با انتقاد از ماجراهای غیر واقعی و تحریف شده که در فیلم رستاخیز تبیین می شود، تأکید کرد: مردم کشور ما به حادثه کربلا و بلاهایی که برای امام حسین (ع) اتفاق افتاد، کاملا آگاهند؛ آن وقت ما مسائلی را روایت می کنیم که برای مردم چیزهای غریبی هستند.
ضیاء در پایان خاطرنشان کرد: من وظیفه خودم را انجام دادم. به نظرم بوهایی میآید که اصلا خوب نیست. امیدوارم که خداوند همه ما را به راه راست هدایت کند و اگر خلاف واقع گفته باشم یا صحت نداشته باشد، قطعا معذرت خواهی خواهم کرد.
به قلم: معصومه طاهری
شکی نیست که شخصیتهای مقدس انبیاء و ائمه معصومین ـ علیهم السلام ـ همچنین امامزادگان، برای مسلمانان و بهخصوص شیعیان جایگاه ویژه و مهمی دارند و اگر قرار است که در مورد این حضرات معصومین و ذوات مقدس، فیلم یا مجموعه تلویزیونی ساخته شود تا به واسطه تاثیرگذاری رسانه، در ذهن مخاطبان عام، دوام و ماندگاری داشته باشند؛ میبایست کار با دقت و ظرافت انجام شود تا در فضای هنری، جایگاه این بزرگان تنزل پیدا نکند؛ چنانچه زمانی «مصطفی عقاد» فیلمساز مسلمانی که شاهکار الرسالة ـ که در ایران با نام محمد رسول الله معروف است ـ را ساخت؛ به دلیل اهمیت و تقدس جایگاه پیامبر اسلام ـ صلوات الله علیه و آله ـ و امام علی ـ علیه السلام ـ تصاویر این دو بزرگوار را نشان نداد؛ درحالیکه او شیعه نبود و آن زمان نیز نیازی به تایید علمای شیعه نداشت، ولی این فرد سنی مذهب به اعتقادات شیعیان و نظر علمای شیعی اهمیت داد و این نیز خود از رازهای ماندگاری اثر جاودان محمد رسول الله او شد.
نمایش تصویر شخصیتهایی غیر از۱۴ معصوم خارج از آنچه گفته شد تبعات مختلفی را نیز در بر دارد برای مثال در سریال یوسف پیامبر به کارگردانی «فرجالله سلحشور» هرچند «مصطفی زمانی» ایفاگر نقش حضرت یوسف، اولین باری بود که به عرصه سینما معرفی میشد و چهرهاش برای بینندگان معصومیت داشت، اما پس از پخش سریال شاهد بودیم بازیگر نقش اصلی یوسف پیامبر که در ذهن مخاطبان تلویزیونی با عنوان «یوزارسیف» نامگذاری شده و توانسته بود بهعنوان نماد پاکی و قداست شناخته شود تعمدا در فیلمها و سریالهای متضاد با ارزشهای اسلامی استفاده گردید که این خود تبعات ضد فرهنگی بدی را در جامعه به همراه داشت؛ هرچند امام خامنهای در دیداری که با تیم این سریال داشتند خطاب به مصطفی زمانی فرمودند حالا که نقش یک پیامبر را بازی کردید سعی کنید تا مدتی جلوی دوربین نروید تا ذهنیت مردم درمورد حضرت یوسف که در شخصیت شما میبینند خراب نشود، اما این بازیگر جویای نام و شهرتطلب به توصیه معظمله توجه نکرد. ( البته آنچه در آن زمان شاهد آن بودیم موید این مطلب بود که وی را به سمت چنین آثاری کشاندند حتی برخی از بازیگران و کارگردانان معلوم الحال سینما در دفاع از اینکه مصطفی زمانی باید نقشهای منفی و پلید بازی کند سخنسرایی کردند) و بعد از آن نقش مقدس نبوی، تصاویر او در هیبتهای مختلف در فضای رسانهای دیده شد.
و دیدیم که همین اتفاقات کم و بیش برای بازیگر فیلم ـ سریال مریم مقدس یعنی «شبنم قلی خانی» نیز رخ داد. بازیگری که زمانی بهخاطر معصومیت ظاهریاش به نقل محافل تبدیل شده بود، حالا این دغدغه که آیا بیحجاب در برخی مکانها حاضر شده یا نشده به تیتر محافل رسانهای تبدیل شده است!
اما ظاهرا این غمنامه باوجود تجربیات قبلی تمامی ندارد، با این تفاوت که در موارد قبل، اولا کارگردانان این آثار افراد مومن و معتقدی بودند که ارزشیبودنشان به همگان ثابت شده بود و دوما آنچه رخ داد آزمون و خطا بود و مردم روی اینکه تصویر شخصیت مورد نظر به نمایش گذاشته شود یا نه حساس نبودند اما اکران فیلمهای جشنواره امسال جنجال جدیدی را آغاز کرد؛ جنجالی که دو سال قبل نیز در ماجرای پخش سریال مختارنامه به پا شد؛ ولی با احترام تهیه کننده و کارگردان مختارنامه به نظر علماء و مردم ختم به خیر گردید، حالا «احمدرضا درویش» در فیلم رستاخیز (که به مدد و لطف هیات داوران جشنواره فجر هم بیشترین سیمرغ را شکار کرد!) با افتخار چهره حضرت عباس ـ علیه السلام ـ را به تصویر درآورده است؛ چهرهای که جدا از مباحث مطروحه متاسفانه حتی، بیشتر به جنگاوران فیلمهای هالیوودی شباهت داشت تا یک امامزاده معصوم!
باید تأمل کرد و پرسید چرا درویش تصمیم گرفته تا از خطوط قرمز دینی و اعتقادی اینطور گستاخانه عدول کند؟! او که قبل از این در فیلم ضد دفاع مقدسی خود یعنی دوئل امتحان خویش را پس داده بود، فیلمی که با هزینه میلیاردی دولتی و البته حمایتهای پشت پرده برخی، بیشتر به نفع صدام و بعثیها بود تا نظام جمهوری اسلامی و شهداء و رزمندگان وطن!
اگر فیلم دوئل را دیده باشید با ما متفقالقول میشوید که آن فیلم کاملا در تضاد با دفاع مقدس و ارزشهای انقلابی بود؛ حالا معلوم نیست چرا این کارگردان دست روی مساله حساس دینی و اعتقادی ما یعنی عاشورا و شخصیت برجسته حضرت عباس ـ علیه السلام ـ گذاشته است؟!
آهنگساز غیرمسلمان فیلم رستاخیز در مصاحبهای گفته بود؛ درویش هنگام دیدن فیلم و تصاویر حضرت عباس گریه میکرد!! آیا واقعا این دلیل قانع کنندهای است که کارگردانی تابوشکنی کند و چهره حضرت عباس ـ علیه السلام ـ را نشان دهد؟! آن هم وقتی مراجع عظام و علمای دینی با این رویه صریحا مخالف هستند و نشان دادن چهره حضرت عباس ـ علیه السلام ـ که در زمره امامزادگان و شخصیتهای مقدس شیعی ماست را تایید نکردهاند.
آیا چنین کسی که مدعی مذهبی و ارزشی بودن است، نباید برای ساخت فیلمی با مضمون و محتوای مهمی اعتقادی بهجای اتکا به رای خود که در جوانب تخصصی دین یک فرد عامی محسوب میشود از نظر علمای دین و مراجع بهره میگرفت؟! شخصیت والای حضرت عباس ـ علیه السلام ـ برای ما شیعیان خیلی بالاتر از این است که جوانکی جویای نام و تازه از راه رسیده بخواهد خود را در قالب ایشان به تصویر درآورد، جوانی که معلوم نیست مانند مصطفی زمانی بعد ازاین شهرت رسانهای در چه فیلمها و نقشهایی عرض اندام کند؛ بهنظر میرسد عدم توجه به این موضوع که اگر نگوییم سازماندهی شده بوده و مانند فیلم دوئل اهداف مشخصی را دنبال میکرده مطمئنا در قبحشکنی مذهبی و حمله به باورهای مردم در درازمدت تاثیرات غیرقابل جبرانی خواهد داشت.
....................
پایان پیام/ 101
اخبار مرتبط :
ـ بی توجهی به نظر مراجع عظام در فیلم سینمایی "رستاخیز" و نشان دادن چهره مقدسان
ـ حوزه و مراجع در مقابل نمایش چهره حضرت عباس(ع) و فرزندان امام حسین(ع) ساکت نمی نشیند
ـ فتوا / بیانیه شدیداللحن «آیت الله علوی گرگانی» درباره نشان دادن چهره مقدسان در "فیلم رستاخیز"
ـ اعتراض نمایندگان در صحن علنی مجلس به نشان دادن چهره فرزندان امام حسین(ع) در فیلم رستاخیز
ـ رییس کمیسیون فرهنگی مجلس: اجازه نمیدهیم با فیلم "رستاخیز" تقدس زدایی صورت گیرد
ـ ناصری: باید همچون دیگر آثار هنری دینی٬ شأن و شخصیت فرزندان ائمه(ع) حفظ گردد
ـ توصیه حقیقت پور به سازندگان رستاخیز: برای هنجارهای دینی جامعه ارزش قائل شوید
ـ بنی فاطمه: آقای درویش! چطور جرأت کردید تصویر حضرت عباس(ع) را در فیلم خود نشان دهید؟
ـ آیت الله مقتدایی: وقتی خودمان حرمت اهل بیت(ع) را حفظ نکنیم چه توقعی از تکفیریها داریم؟!
ـ تأیید فیلم رستاخیز از سوی آیت الله العظمی سیستانی تکذیب شد
ـ چرا نباید چهره حضرت عباس(ع) را به تصویر کشید؟!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــ آیا تلویزیون چهره مقدسان را نشان خواهد داد؟
ــ توضیحات مبهم درباره نمایش چهره مقدسان در سریال مختارنامه
ــ پاسخ به شایعات مختارنامه ؛ در گفتگو با رضا استادی + عکس بازیگر نقش اباالفضل(ع)
ــ توضیحات جدید روابط عمومی مختارنامه درباره نمایش چهره حضرت عباس(ع)
ــ استفتاء / آیت الله مکارم شیرازی: نشان دادن چهره حضرت عباس(ع) به مصلحت نیست
ــ استفتاء / آیت الله مظاهری: نشان دادن چهره حضرت عباس(ع) حرام است
ــ استفتاء / آیتالله علوی گرگانی: از نشان دادن چهره حضرت عباس (ع) اجتناب شود
ــ استفتاء / آیتالله شاهرودی: چهرهی قمر بنیهاشم(ع) نباید نشان داده شود
ــ استفتاء / آیت الله موسوی اردبیلی: مسؤولان رعایت کنند
ــ استفتاء / تأکید مجدد آیت الله مکارم شیرازی بر نشان ندادن چهره حضرت عباس(ع)
ــ استفتاء / آیت الله صافی گلپایگانی: از نشان دادن چهره حضرت عباس(ع) خودداری شود
ــ اعتراض شدید آیت الله وحید خراسانی به نشان دادن چهره حضرت عباس(ع) + واکنش روابط عمومی مختارنامه
ــ درسی که آیت الله صافی به منتقدان دادند
ــ اعتراضات نتیجه داد / سیما فیلم : چهره حضرت عباس(ع) نشان داده نمیشود
به گزارش خبرگزاری اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ سفیر ترکیه در بغداد طی بازدید از موزه آستان مقدس امام حسین(ع) در کربلای معلی از اهدای صندوقچه منتسب به حضرت فاطمه زهرا(س) به آستان مقدس امام حسین(ع) خبر داد.
این صندوقچه که سال 1917 میلادی از عربستان سعودی به ترکیه آورده شده است درحال حاضر در موزه «توپ قاپی» استانبول نگهداری میشود و مقدمات لازم برای انتقال آن به ترکیه درحال انجام است.
«فاروق قایمقجی» سفیر ترکیه در بغداد پس از تشرف به حرم مطهر امام حسین(ع) از موزه آستان مقدس بازدید کرد و قول مساعدت لازم برای انتقال صندوقچه منتسب به حضرت فاطمه زهرا(س) به موزه آستان داد.
وی با ابراز خشنودی از زیارت حرم مطهر امام حسین(ع) و حرم مطهر حضرت عباس(ع) وعده هدیه دادن صندوقچه اصلی منتسب به حضرت زهرا(س) را به آستان مقدس امام حسین(ع) داد.
گفتنی است سال گذشته یک پایگاه خبری در عراق با انتشار تصویری از پایان ساخت نسخه شبیهسازی شده صندوقچه منتسب به حضرت زهرا(س) در عراق خبر داده بود.
«علاء ضیاء الدین» مجری ساخت این صندوقچه به پایگاه خبری نون عراق گفته بود نسخه اصلی این صندوقچه در موزه «توپ قاپی» استانبول قرار دارد که تیم طراح در سفر سه روزه به موزه استانبول پس از دیدن صندوقچه اقدام به ساخت یک نسخه کپی از آن کرده و آن را به موزه آستان اهدا کردند.
وی گفت: صندوقچه منتسب به حضرت زهرا(س) سالی یک بار در تاریخ 15 رمضان طی مراسمی در معرض دید افرادی خاص قرار میگیرد.
تصویر نسخه شبیه سازی شده صندوقچه
تصویر اصلی صندوقچه در موزه «توپ قاپی» استانبول
پس از اینکه ترکیه بدون اطلاع دولت عراق اقدام به خرید نفت از اقلیم کردستان کرده بود روابط این دو کشور پرتنشترین دوران خود را پشت سر گذاشت ولی مدتی است دوباره آرام شده و روابط جدیدی بین دو کشور آغاز شده است.
...................
به گزارش خبرگزاری اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ فضای دیپلماسی کشور در دهه اخیر چند چالش اساسی را در عرصه بین الملل به خود دیده که به تبع دولتهای قبلی، دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم نیز با آن روبرو است. بدون شک مهمترین دستور کار سیاست خارجی در دولت فعلی (همچون دولت گذشته) پرونده مذاکرات هستهای بوده است که با توجه به تغییر رویکرد محسوسی که دولت روحانی در موضوع مذاکره با 1+5 داشته، طرف آمریکایی-اروپایی را امیدوار کرده است که شاید موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به رفتارشان کمی نرمتر از گذشته و با تعامل بیشتر با غربیها باشد.
توافق هستهای دلیل دلگرمی غرب به چرخش مواضع ایران
بر اساس شواهد و قراین موجود این نگاه ویژه رسانهها و سیاستمداران غربی، تنها به مذاکرات هسته ای با ایران محدود نیست و شامل موارد دیگری چون مسأله حمایت ایران از مقاومت، مسأله حقوق بشر، جزایر سهگانه، تعامل ایران با کشورهای عربی، پرونده تهدید بالقوه ایران برای اسرائیل و... نیز میشود؛ نگاهی ناشی از دلگرمی به تغییر رفتار بنیادین جمهوری اسلامی که به نظر میرسد باید زنگ خطر را برای مسؤولان دستگاه دیپلماسی دولت حسن روحانی به صدا در بیاورد.
در همین راستا، چندی است که برخی رسانههای بین المللی و منطقهای با ارائه تحلیلیهای تخیلی، جانبدارانه و بعضا آبکی و از قول برخی مقامات ایرانی و غربی که نامی از آنها نیز فاش نمیشود، درصدد است تا چرخش ایران در مسأله حاکمیت بر جزایر سهگانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ را نشان دهد.
این سه جزیره علاوه بر آنکه با حفظ تمامیت ارضی کشور مرتبط است، هر از چندگاهی به عنوان اهرم فشار سیاسی از سوی برخی کشورهای منطقه همچون امارات، قطر و عربستان که داعیه رقابت منطقهای با جمهوری اسلامی ایران دارند، در قطعنامهها و بیانیههای کشورهای اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس گنجانده می شود تا بتوانند با استفاده از آن در صدد اقدامات ایذایی بر علیه ایران بر بیایند و هژمونی قدرت ایران را بر منطقه دچار چالش کنند.
نامه امارات به سارمان ملل: پرونده جزایر سهگانه را در شورای امنیت نگه دارید
در همین حال شاهدیم که در روزهای گذشته، دور جدیدی تلاشهای اماراتیها برای ابراز حاکمیت جعلی خود بر جزایر سه گانه ایرانی آغاز شده که البته همراه با هجمهای رسانهای نیز هست.
در چند روز گذشته، نماینده امارات متحده عربی در سازمان ملل با ارسال نامهای به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد از وی خواسته تا ترتیبی اتخاذ کند تا زمان حل نزاع ادعایی امارتیها با جمهوری اسلامی ایران بر سر جزایر سه گانه طولانیتر شده؛ تا این کشور شیخنشین از طریق مذاکرات مستقیم و مسالمت آمیز یا از طریق دادگاه داوری بین المللی این موضوع در دستور کار شورای امنیت باقی بماند.
این مقام اماراتی که درخواست جدید دولت خود را با موضوع ادعایی "مسأله اشغال سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک توسط ایران" به سازمان ملل داده، مدعی شده که حل مسالمتآمیز مسأله جزایر سهگانه تضمینی برای تسویه همه جانبه و دائمی برای این موضوع و تحقق صلح و امنیت منطقه ای و بینالمللی خواهد بود!
البته مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز چهارشنبه، با رد اظهارات و ادعاهای واهی امارات در مورد جزایر سه گانه خلیج فارس تأکید کرد که حاکمیت ایران بر جزایر ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ واقعیتی تاریخی و غیرقابل انکار است.
افخم تصریح کرد ادعای جدید امارات مبنی بر مالکیت این جزایر در چارچوب برنامهای صورت گرفته است که براساس آن برخی کشورها به طور دورهای، تلاش میکنند با مطرح کردن و ارائه ادعاهایی برای دبیر کل سازمان ملل، بتوانند این ادعاها را در اسناد این سازمان به ثبت رسانند.
وی تصریح کرد اگر کسی ادعاهایی بر خلاف حق حاکمیت ایران دارد باید شواهد خود را در اختیار سازمان ملل قرار دهد تا در اسناد ثبت شود. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین اعلام کرد که هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل در مقابل ادعاهای امارات بیانیهای را به سازمان ملل ارائه کردهاند.
ادعاهای عجیب از تقدیم مالکیت جزایر سهگانه به امارات تا فروش گاز مجانی به عمان!
چنان که گفته شد، همزمان با این نامه و حتی قبل از این اتفاق، رسانههای غربی و منطقه ای نیز دست به اقدامات شیطنت باری در این زمینه زدند. به طور مثال مجله کریستین ساینس مانیتور که در مطلبی تحت عنوان "آیا نفت ایران به سلطنت انرژی عربستان پایان می دهد؟"، اظهار میدارد: «ایران و امارات متحده عربی در آستانه دستیابی به توافقی بر سر جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی قرار دارند که در نزدیکی تنگه هرمز، گلوگاه نفتی جهان واقع شده است. برخی مقامات عالی رتبه امارات ادعا می کنند که این توافق می تواند شامل دسترسی ایران به بستر دریایی این سه جزیره باشد؛ در حالی که امارات خاک این جزایر را از آن خود میکنند. این در حالی است که مقامات عمانی نیز در این گفتوگوها نقش میانجی دارند.»
از سوی دیگر یک مجله غربی با عنوان "دیفنسنیوز" نیز، در تاریخ پانزدهم ژانویه 2014 طی مطلبی با عنوان "امارات متحده عربی و ایران درباره جزایر سه گانه مورد اختلاف به توافق می رسند" ادعاهای عجیبی را مطرح کرده که بر اساس آن آنچه که به نقل از مقامات ارشد امارات متحده عربی عنوان شده، این کشور و ایران درباره سه جزیره مورد اختلاف در نزدیکی تنگه هرمز به یک توافق مشترک و پنهانی رسیدهاند!
مجله فوق مدعی گردیده مقامات ایرانی و اماراتی درگیر گفتوگوهای محرمانهای با واسطه دولت عمان طی شش ماه گذشته بودهاند که این توافق درباره تنببزرگ و تنبکوچک نهایی شده و در حال حاضر مصوب شده که دو جزیره از این جزایر سهگانه به امارات بازگردانده خواهد شد در حالیکه توافق نهایی درباره ابوموسی در حال آماده شدن است[!]
بر اساس توافق ادعا شده، ایران حق بهره برداری از بستر دریا در این سه جزیره را به دست خواهد آورد در حالی که امارات متحده عربی حق حاکمیت بر خاک این سه جزیره را دارا میشود!
دیفنس نیوز اضافه میکند: همچنین عمان یک منطقه استراتژیک در ارتفاعات راسالمسئندم را به ایران واگذار کرده که یک نقطه راهبردی مشرف بر خلیج فارس محسوب میشود. اما این پایان سریال ادعای عجیب نیست.
چرا که در ادامه آمده دولت عمان در ازای واگذاری راس المسئندم، گاز و نفت رایگان از ایران دریافت میکند که از طریق یک خط لوله خواهد بود که قرار است طی دو سال آینده ساخته شود.
همچنین مقاله مذکور ادعاهای دیگری هم مطرح می کند از جمله اینکه عمان از سوی ایران و ایالات متحده چراغ سبزی دریافت کرده که این توافق را سرانجام دهد که می تواند سطح تهدیدات در منطقه را کاهش داده و نفوذ عربستانسعودی در آینده را به هر طریق ممکن متعادل سازد. این توافق طی دیدار شیخ محمد بن زاید آلنهیان، ولیعهد ابوظبی و جانشین فرمانده عالی نیروهای مسلح امارات با سلطان قابوس در عمان در 24 دسامبر سال گذشته نهایی شده است.
البته دیفنس نیوز، در پایان از قول یک تحلیلگر ایرانی مقیم آمریکا به نام علی واعظ نیز تصریح کرده است: اگرچه دولت ایران صادقانه به دنبال بهبود روابط خود با همسایگان است، اما نه دولت روحانی و نه آیت الله خامنه ای نمی پذیرند که تسلیم خواسته های همسایگان شوند به خاطر اینکه روابط بهتری با آنها داشته باشند.
سخنی کوتاه با مقامات وزارت خارجه
رهبر معظم انقلاب بارها ضمن بیان این نکته که به طرف غربی (خصوصا آمریکاییها) خوشبین نیستم، بر حمایت خود از دولت در مسأله هستهای تاکید کردهاند. ما نیز به تبعیت از رهبر و مقتدای خود همچنان از تیم دیپلماسی کشور حمایت میکنیم و از آنها میخواهیم با تکیه بر ظرفیتهای داخلی و با هوشیاری کامل به جنگ با دشمنان و بدخواهان جمهوری اسلامی بروند.
بر همین اساس به نظر میرسد وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و سایر مراجع مربوطه جهت تنویر افکار عمومی و پایان بخشیدن به شایعات و ادعاهای این چنینی که شائبه زمینهسازی رسانهای برای مانع تراشی در برابر جمهوری اسلامی ایران را دامن میزند، اطلاعرسانی کرده و در صورت نیاز رسما موضعگیری نمایند. بدیهی است عدم اتخاذ اقدامات جدی در برابر چنین شیطنتهای رسانهای میتواند در فضای کنونی منطقه عوارض غیرقابل پیشبینی برای منافع ملی به همراه داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ علی عبداللهی اظهار کرد: ما در حال پیگیری اقدامات لازم برای آزادی 5 سرباز گروگان گرفته شده هستیم و در این راستا از روز 30 بهمنماه هیاتی از استانداری سیستان و بلوچستان با مسوولیت معاونت امنیتی استانداری و با حضور نمایندگان دستگاههای دیگر به بلوچستان پاکستان رفتهاند و در حال مذاکره برای آزادی سربازان هستند.
معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور در پاسخ به این سوال که تاکنون چه گزارشهایی از اقدامات این هیات به دست رسیده است، به بیان این نکته بسنده کرد که در این باره به موقع اطلاعرسانی خواهیم کرد.