مترجم سایت

بایگانی بهمن ۱۳۹۲ :: سایت شخصی محمدرضا چمنی مجرد

خوش آمدید www.chemeni.ir به

خوش آمدید www.chemeni.ir به

سایت شخصی محمدرضا چمنی مجرد

محمدرضا چمنی مجرد اعلام کرد: تنها سایتی که متعلق به بنده می باشد و مطالب آن را حقیر ارسال می کنم به آدرس chemeni.ir است. وی خاطر نشان کرد بازدیدکنندگان گرامی به طور مستقیم آدرس chemeni.ir را در نوار آدرس مرورگر خود تایپ کرده و وارد سایت شوند. زیرا ممکن است در غیر این صورت از طریق سایت های جستجوگر به سایت های دیگری هدایت شوند.

وی در زمینه ی هدف طراحی این سایت به بازدیدکننده ی سایت خود اظهار داشت بنده هدف خود را از طراحی سایت شخصی در 4مورد برایتان بیان می کنم:
1-نشر دانش
زکات علم، نشر آن است. هر سایت می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از این سایت ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای این سایت ها است.
2-انتقال تجربه
مرد خردمند هنر پیشه را، عمر دو بایست در این روزگار، تا به یکی تجربه اندوختن، با دگری تجربه بردن به کار! اگر همه ما تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهیم همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیمات درست تر، استفاده بهتری از وقت و عمر خود داشته باشند.
3-بیان دیدگاه ها
گاهی هدف از نوشتن ترویج نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده یا ابراز احساسات و عواطف اوست. برخی هم انتشار نظرات خود را فرصتی برای نقد و ارزیابی آن می دانند. البته کسانی که دیدگاه های خود را در قالب هنر بیان می کنند، تاثیر بیشتری بر محیط پیرامون خود می گذارند.
4-اطلاع رسانی
طراحی سایت یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند سایت هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. در بعد کسب و کار نیز، روز به روز به تعداد شرکت هایی که اطلاع رسانی محصولات، خدمات و رویدادهای خود را از طریق طراحی سایت انجام می دهند افزوده می شود.
وی در پایان از همه ی بازدیدکنندگان گرامی به دلیل ارسال نظرات، انتقادات و پیشنهادات مفید و کارآمد تشکر و قدردانی کرد و متذکر شد که بنده بی صبرانه منتظر نظرات، انتقادات و پیشنهادات بازدید کنندگان گرامی هستم این عزیزان می توانند از طریق ایمیل بنده به آدرس chemeni.ir@gmail.com با حقیر در ارتباط باشند.

پیام های کوتاه
کلمات کلیدی

chemeni.ir

چمنی

ملا حبیب الله شریف

خانه عباسی‌ها

آیــــــامـــــــی دانـــــیـــــــــد؟

حکمت هایی از نهج البلاغه امیر المومنین علی(علیه السلام)

سکته قلبی

میلاد امام محمدباقر

تبریک روز معلم

شعر زیبای شاعر جوان اهل بیت(ع) در تقارن ایام فاطمیه و نوروز

پوستر شعر زیبای شاعر جوان اهل بیت(ع) در تقارن ایام فاطمیه و نوروز

یا مقلب القلوب و الابصار...

تقارن نوروز با ایام عزای فاطمیه(س)

میلاد با سعادت عقیله العرب

بانوی مستبصر اوکراینی:مطالعه کردم و شیعه شدم

برای امام‌حسین(ع) فیلم نسازید!

انتقاد شدید «ضیاء» از "رستاخیز" : آقای درویش! اگر دلتان نیست

چرا نباید چهره حضرت عباس(ع) را به تصویر کشید؟!

صندوقچه منتسب به حضرت زهرا(س) به موزه کربلا اهدا می‌شود + عکس

ایران جزایر سه‌گانه را به امارات می‌دهد!

آخرین نظرات
نویسندگان

۱۸ مطلب در بهمن ۱۳۹۲ ثبت شده است

۲۵بهمن

پوزیترون

اولین نشانه‌های وجود پوزیترون یعنی ضدذره سبکی که تنها اختلاف آن با الکترون در علامت بار است در سال ۱۹۳۲ به کمک اتاقک ابر ویلسون به دست آمد. در اتاقک ابر ویلسون واقع در میدان مغناطیسی رد باریکی که به طور آشکار مربوط به یک ذره تک بار و خیلی سبک همانند الکترون بود، مشاهده شد که در جهتی متناظر با بار مثبت منحرف می‌شد.

خواص پوزیترون و نحوه شناسایی

بعدها ثابت شد که فرایند عمده برای تشکیل پوزیترونها عبارت‌اند از پرتوزایی مصنوعی و اندرکنش پرتوهای گامای پرانرژی وابسته به آنها با هسته های اتم. یکی از این فرایندها را می‌توان با قراردادن اتاقک ابر ویلسون در میدان و تاباندن باریکه نازک تابش بر آن بررسی کرد. در بعضی عکسها در مسیر باریکه تابش گاما رد دوگانه خاصی دیده می‌شود.

ذرات باردار متحرک در گاز با یونیدن اتمهای گازدار انرژی از دست می‌دهد و در نتیجه پیوسته از سرعتش کاسته می‌شود. آزمون کامل این رد آشکار می‌کند که خمیدگی هر شاخه آن با افزایش فاصله از پیچیدگی رد تیز تر می‌شود. این پدیده به این معناست که ما با ردهایی از جفت ذره خارج شونده از یک نقطه سروکار داریم نه رد خم شده یک ذره. تنها با داوری از روی درجه یونش هر دو رد به رد الکترون‌ها می‌مانند.

این ردها که معرف جفت ذرات اخیر هستند در میدان مغناطیسی و در جهت‌های مختلف خم شده اند. یعنی به ذره‌هایی باردار تعلق دارند. با استفاده از مواد پرتوزا به عنوان چشمه‌های غنی پوزیترون مطالعه جزئیات خواص این مواد ممکن شده است. به ویژه ثابت شده است که جرم پوزیترون دقیقا با جرم الکترون برابر یعنی حدود 2000/1 جرم پروتون است.

انفعالات پوزیترونی

نتایج اخیر ما را به این نتیجه منجر می‌کند که یکی از ذره‌ها الکترون و دیگری پوزیترون است. بنابراین کوانتومهای گاما که از درون ماده می‌گذرند (گاز در اتاقک ابر ویلسون) به جای ذره واحد جفت الکترون و پوزیترون تشکیل می‌دهند. این پدیده به تشکیل جفت‌های الکترون و پوزیترون معروف شده است (پدیده تولید جفت).

مباحث نظری نشان می‌دهد که در نتیجه اندرکنش کوانتوم با میدان الکتریکی هسته اتمی ماده این جفت تشکیل می‌شود در این فرایند کوانتوم با میدان الکتریکی هسته اتمی ماده، این جفت تشکیل می‌شود. در این فرایند کوانتوم به جفت الکترون و پوزیترون تبدیل می‌شود و هسته بدون تغییر باقی می‌ماند.

فرایند عکس تشکیل جفت الکترون و پوزیترون نیز کشف شده است معلوم شده است که با نزدیکترکردن الکترون و پوزیترون تا فاصله‌های کوتاه بر اثر نیروهای جاذبه الکترومغناطیسی ممکن است دو کوانتوم تشکیل و در جهت‌های مخالف از یکدیگر دور شوند. فرایند ترکیب الکترون و پوزیترون همراه با تبدیل آنها به کوانتوم‌های گاما را نابودی جفت نامیده اند. نابودی به دلیل نبود پوزیترون روی زمین انتخاب شده است.

ناپایداری پوزیترون

پس از زمان کوتاهی از تشکیل آن هر پوزیترون با یک الکترون محیط ترکیب می‌شود و به دو کوانتوم نور تبدیل می‌شوند. تشکیل جفت‌های الکترون و پوزیترون از کوانتوم‌های و ترکیب الکترونها با پوزیترون‌ها که به تشکیل دو کوانتوم منجر می‌شود اساساً فرایند جدیدی است که در آن تبدیل متقابل تابش میدان الکترومغناطیسی فوتون‌های گاما) و ذرات ماده الکترون و پوزیترون صورت می‌گیرد.

کشف پوزیترون اثباتی بر خواص موجی ذرات:

خواص ذرات از جنبه‌های زیادی با خواص میدان الکترومغناطیسی «نور) فرق دارد. عمده‌ترین اختلاف این است که همه اجسام پیرامون ما از ذرات ساخته شده‌اند ممکن است به نظر رسد که فقط نور است که عمل انتقال انرژی از بعضی اجسام به بعضی دیگر را انجام می‌دهد به این دلیل حتی در آغاز قرن 20 بر این باور بودند که نور (میدان الکترومغناطیسی) و ماده را سد غیر قابل گذری از یکدیگر جدا کرده است.

بعدا خواص ذره‌ای نور کشف شد معلوم شد که نور خواص شارش ذرات فوتون‌ها را باخواص موجی همراه دارد از طرف دیگر خواص موجی که قبلاً فقط به نور اختصاص می‌دادند و یکی از خصایص متمایز آن می‌شمردند، در ذرات ماده نیزکشف شد این اکتشافات روی شکاف میان مفاهیم نور و ماده پل زد. مهم‌تر از این بعد از کشف تبدیل‌های متقابل نور (کوانتومهای گاما) و ذرات ماده (جفتهای الکترون و پوزیترون) روشن شد که ارتباط بسیار ریشه داری میان نور و ماده وجود دارد.

ذرات ماده و فوتون‌ها (میدانهای الکترومغناطیسی) دو شکل مختلف ماده اند. فوتون خصایص مشترک زیادی با ذرات دیگر از خود به نمایش می‌گذارد ولی ویژگی مهمی دارد و آن این است که جرم در حال سکون «جرم سکون) آن برابر صفر است. فوتون همیشه با سرعت نور حرکت می‌کند هر گاه ناگزیر به توقف شود (نظیر موقع جذب) دیگر نوری وجود نخواهد داشت.

چشمه‌های تولید پوزیترون

پوزیترون را به تنهایی نمی‌توان تولید کرد زیرا ذره ناپایداری است و به سرعت ناپدید می‌شود. عموماً پوزیترون را به کمک واکنش‌های هسته‌ای بنیادی و نیز به کمک پدیده تولید جفت که در آن به همراه الکترون از نابودی یک فوتون به دست می‌آورند. سیستم آشکارسازی پوزیترون نیز همانند نحوه تولیدش به لحاظ ناپایداری پوزیترون فرایند مستقلی نیست و بیشتر از طریق پدیده نابودی جفت به وجود پوزیترون پی می‌برند.

۱۷بهمن

ما عناصر تکفیری پس از این شکست و بیرون رانندشان از حرم مطهر، راحت ننشستند و در اقدامی که گواه بر حقد و کینه دیرینه آنهاست با موشک های گراد و به صورت مکرر حرم را هدف قرار دادند تا اینکه امروز اعلام شد روکش طلایی گنبد حضرت سکینه سلام الله علیها در اثر اصابت موشک ها به صورت کامل از بین رفت. SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» حرم حضرت سکینه (سلام الله علیها) در منطقه داریا ، روز پنج‌شنبه نوزدهم دیماه، پس از اینکه ماهها در دست نیروهای تکفیری بود توسط ارتش سوریه آزاد شد؛ البته به بخش های بسیاری از حرم از جمله گنبد آن آسیب هایی وارد شده بود و مشخص شد تروریست ها از آن به عنوان سنگر و پایگاه خود استفاده می کرده اند به نحوی که بخش زیرزمین حرم کاملا تخریب شده بود.

اما عناصر تکفیری پس از این شکست و بیرون رانندشان از حرم مطهر، راحت ننشستند و در اقدامی که گواه بر حقد و کینه دیرینه آنهاست  با موشک های گراد و به صورت مکرر حرم را هدف قرار دادند تا اینکه امروز اعلام شد روکش طلایی گنبد حضرت سکینه سلام الله علیها در اثر اصابت موشک ها به صورت کامل از بین رفت.

گنبد حرم حضرت سکینه(س) قبل از تخریب

اخبار ارتحال آیت الله موحد ابطحی ـ 1
آیت الله سید محمدباقر موحد ابطحی درگذشت + زندگینامه

آیت‌الله سید محمدباقر ابطحی که مدتی به سبب بیماری در بیمارستان بقیةالله جماران و گلپایگانی قم بستری بود، امروز ـ چهارشنبه 16 بهمن‌ماه ـ به ملکوت اعلی پیوست.

آیت الله سید محمدباقر موحد ابطحی درگذشت + زندگینامه

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ «آیت‌الله سید محمدباقر موحد ابطحی» از علمای بزرگ حوزه علمیه قم و اصفهان، ساعتی قبل دار فانی را وداع گفت.

این عالم جلیل‌القدر که مدتی به سبب بیماری در بیمارستان های "آیت الله گلپایگانی قم" و "بقیة الله جماران تهران" بستری بود، امروز ـ چهارشنبه 16 بهمن‌ماه ـ به ملکوت اعلی پیوست.

برنامه مراسم تشییع، تدفین و ترحیم این دانشمند بزرگ دینی متعاقباً اعلام خواهد شد.

زندگینامه

۱۷بهمن
یاسر برهامی رییس حزب سلفی مصر در اولین اقدام سعی کرد سیسی را از تهمت صدور فرمان حمله و کشتار تظاهرکنندگان مبرا کند و گفت اگر وی اینچنین فرمانی داده بود هزاران نفر مرده بودند. وی تلاش کرد در این حمایت از فتوای شیوخ سلفی بهره بگیرد و ادامه داد: بسیاری از علمای سلفی یزید بن معاویه را مسئول شهادت امام حسین (علیه السلام) و اهل بیت (علیهم السلام) و واقعه "حره" نمی دانند .

SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز»، همزمان با اعلام سیسی مبنی بر قصدش برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ، حزب سلفی مصر و در راس آنها رئیس این حزب "یاسر برهامی" گام های صریحی را در اعلام حمایت از وی برداشته اند. یاسر برهامی قصد دارد در سلسله مقاله هایی اینترنتی با نظارت شخصی اش، به برخی شبهات – به تعبیر وی- پیرامون سیسی پاسخ دهد.

برهامی در اولین اقدام سعی کرد سیسی را از تهمت صدور فرمان حمله و کشتار تظاهرکنندگان مبرا کند و گفت اگر وی اینچنین فرمانی داده بود هزاران نفر مرده بودند در حالی که کشتن ناحق یک مسلمان نیز جایز نیست. وی تلاش کرد در این حمایت از فتوای شیوخ سلفی بهره بگیرد و ادامه داد: بسیاری از علمای سلفی یزید بن معاویه را مسئول شهادت امام حسین (علیه السلام) و اهل بیت (علیهم السلام) و واقعه "حره" نمی دانند و تنها یزید را مسئول مباح اعلام کردن شهر مدینه معرفی کرده اند!

یاسر برهامی سپس به یکی از فتواهای مفتی وهابی سعودی " بن عثیمین" استناد می کند: " بن عثیمین : خروج علیه حاکم کافر در صورتی که رشته امور در دستش باشد جایز نیست خصوصا اینکه خروج علیه او باعث فساد و ریختن خونها شود و براندازی وی ممکن نباشد!" برهامی این فتوا را اینگونه تفسیر می کند که خروج از وحدت ملی و کشت و کشتار در حالتی که عبدالفتاح سیسی خود را برای نامزدی ریاست جمهوری معرفی کرده و با دانستن این موضوع که سیسی حاکمی مسلمان است جایز نیست، چگونه وجود او را به عنوان یک حاکم شرعی رد کنیم در حالی که می دانیم اگر او نباشد حاکم ضعیف دیگری می آید که باعث چنددستگی ملی و ریختن خونها می شود.

منابع آگاه تاکید کرده اند جلسات و روابطی میان حزب سلفی و سیسی و اطرافیانش در جریان است ، حزب سلفی جند شرط را برای پشتیبانی انتخاباتی از سیسی تعیین کرده که از جمله آنها تعطیلی تمام روابط با ایران و شیعیان و خاموش کردن صدای شیعیان مصر است.

انتهای پیام/ ز.غ

۱۶بهمن
شهید داوودی متولد سال 1308 از اهالی شهر فارسان بود که در تاریخ 12بهمن ماه 1357در سن 49 سالگی توسط سرسپردگان رژیم پهلوی به شهادت رسید.

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ بر اساس اطلاعات بنیاد شهید، شهید کربلایی قربانعلی داوودی تنها شهید انقلاب در 12 بهمن ماه سال 1357در کشور است.

شهید داوودی فردی زحمتکش و تلاشگر بود او در فعالیت های سیاسی علیه رژیم پهلوی حضوری فعال داشت و کسبه وبازاریان شهر فارسان را علیه رژیم منحوس پهلوی دعوت به مبارزه می کرد.

شهید داوودی با شروع انقلاب در سال 1357مبارزات شدیدتری را علیه رژیم طاغوت آغاز می کند و به علت همین فعالیت ها و نصب تصویر حضرت امام خمینی(ره) بر درب مغازه خود چماقداران و ضد انقلابیون چندین مرتبه به مغازه وی حمله و شیشه های مغازه شهدی داووی را می شکنند ولی او از آرمان خود دست بردار نبود.

در عاشورای سال 57 عناصر ضد انقلابی با حمله به مغازه شهید داوودی، وی را زخمی می کنند.

در روز 12 بهمن ماه سال 57 مصادف با ورود حضرت امام خمینی(ره) به ایران در راهپیمایی که به همین مناسبت تدارک دیده شده بود به عنوان یکی از عوامل اصلی راهپیمایی شرکت می کند که درمسیر حرکت از مسجد جامع فارسان به سمت سه راهی باباحیدر درحین راهپیمایی، چماقداران رژیم شاهنشاهی و ضد انقلابیون به تظاهرکنندگان حمله ورشدند که در این میان عده ای زخمی و عده ای هم فرار کردند.

شهیدقربانعلی داوودی بر اثر ضرباتی که سرسپردگان رژیم طاغوت برسرش وارد کردند، دچار آسیب مغزی شده و بعد از انتقال به بیمارستان آیت الله کاشانی اصفهان دعوت حق را لبیک و به درجه رفیع شهادت نایل می آید.

پیکر این شهید مبارز انقلاب اسلامی که در انتظار طلوع خورشید انقلاب در کشور بود قبل از 22 بهمن ماه و پیروزی انقلاب در گلزار شهدای شهر فارسان آرام گرفت.

...............
پایان پیام/ 218

۱۳بهمن

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ تروریستهای تکفیری سوریه روز گذشته شهر داریا در ریف شرقی دمشق را هدف حملات خمپاره‌ای خود قرار دادند.

این حملات که که در منطقه آل سید سلیمان به وقوع پیوسته منجر به شهید و زخمی شدن تعداد زیادی از مردم منطقه شده است.

در این راستا منابع خبری تصویری از 5 کودک یک خانواده که در این حملات به شهادت رسیدند منتشر کردند.

گفتنی است روز گذشته مرکز هلال احمر سوریه  اعلام کرد که گروه‌های تروریستی تکفیری با ده‌ها خمپاره دو شهرک شیعه نشین "نبل" و"الزهراء" در حومه شهر حلب را هدف قرار دادند که در این حمله یک جوان شیعه به نام «احمد علی البابا» به شهادت رسیده و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند.

..................
پایان پیام/ 218 ـ 212

۰۹بهمن
کد: 500150  تاریخ: 1392/11/06 - 10:50 منبع: مشرق print

یکی از فرماندهان مدافع حرم حضرت زینب(س):
عمه سادات دیگر اسیر نامردان نخواهد شد/ فناوری‎های نوین و جوانان تحصیل‏کرده در خدمت مدافعان حرم است

حوالی دو سال است که با فناوری های نوین و تکنیک های پیشرفته جنگی آشنا شده‌ایم و هم‌اکنون درتیپ حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام مشغول خدمت هستیم.

به گزارش خبرگزاری اهل‎بیت(ع) ـ ابنا ـ سوریه بیش از دو سال است که درگیر یک فتنه داخلی شده است. نام این فتنه داخلی است اما در واقع بخش قابل توجهی از آن، خارجی است بدین معنا که گروهک های مسلح تروریستی از سوی کشورهای مختلف از جمله، ترکیه، عربستان سعودی، قطر، ایالات متحده آمریکا، رژیم اسرائیل و غیره حمایت و پشتیبانی می شوند.

سوریه در حال حاضر وضعیت متفاوتی دارد. گروهک‌های مسلح تروریستی ـ تکفیری نیز در چند وقت اخیر وضعیت جدیدی پیدا کرده‌اند. یکی از علل و عوامل تغییر و تحول در گروه های تروریستی، مقابله گردان حفاظت از حرم مطهر حضرت زینب سلام الله علیها با این گروه های تکفیری بوده است.

بر همین اساس خبرنگار مشرق گفتگویی اختصاصی با "سامر الرومانی" معروف به "أبو الهدی" که یکی از فرماندهان گردان‌های حفاظت از حرم مطهر حضرت زینب کبری علیهاالسلام است انجام دادیم تا جوانب مختلف وضعیت سوریه و این گروهک‌های مسلح تکفیری و نیز فعالیت گردان های حفاظت از حرم را جویا شویم. متن کامل این گفت‌وگو به شرح ذیل است:

* در ابتدا لطفا کمی در مورد خودتان و اوضاع سوریه صحبت کنید.

بسم الله الرحمن الرحیم.. اُذنَ للّذینَ یُقاتِلونَ بأنّهم ظُلِمُوا وَ انّ اللهَ علی نصرِهِم لَقَدیر. صدق الله العلی العظیم.

با صلوات بر محمد و آل محمد و با تمسک و ذکر آیه‌ای از کلام الله مجید صحبت های خود را آغاز کردم. من برادرتان "سامر الرومانی" معروف به "ابوالهدی" هستم. مضمون آیه شریفه ای که قرائت کردم، این است که خداوند اذن جهاد بر علیه ستمکاران را داده است و همه می توانند از خود دفاع کنند.

ما در سوریه با امنیت و احترام کامل همچو برادران زندگی می کردیم؛ با آنکه شاید، عده ای از هم وطنان از سایر ادیان و فرق بودند ولی همه از حقوق مساوی شهروندی برخوردار بودیم، همه ادب و حقوق شهروندی را رعایت می کردند وبه مقدسات یکدیگر احترام می کردند و هیچ یک به دیگری اهانت نمی کردند، هیچ وقت عده ای ازمردم عده دیگری را تکفیر نمی کردند و همه زیر یک سقف آن هم سقف دولت محترم زندگی می‌کردند.

همانطور که می دانید بحران در سوریه در ماه سوم میلادی آغاز شد؛ درابتدا علت بحران مشخص نشده بود ولی تظاهراتی برگزار شد که این تظاهرات خواستار اصلاحات در امور کشور بود؛ ولی بعد از مدت نه‌چندان دور بحران از شکل مسالمت آمیز خارج و به شکل دیگری تغییر ماهیت داد تا جایی که چند کشور مدعی اداره بحران در سوریه شدند.

هدف از این بحران تخریب سوریه است و فتواهای وهابیون افراطی آتش بحران را شعله‌ور ساخته؛ این فتواها مردم را به جنگ و خونریزی دعوت می‌کند، عده ای از مردم را تکفیر می‌کند؛ مثلاً تکفیری ها از مردم می خواستند که به مقدسات شیعیان جسارت کنند وبه منازل، کودکان و فرزندانمان تجاوز کنند؛ هم اکنون شاهد آن هستیم که تکفیری‌ها فتوا می دهند که «به شیعیان حمله ور شوید و سر آنها را جدا کنید و همسران آنها را به اسیری ببرید!»

از این رو دریافتیم که هدف این بحران تخریب دستاوردهای اسلام ناب محمدی است. زیرا که هدف آن تخریب جامعه بشری، تخریب مقدسات و مساجد، و مباح بودن خون شیعه اعلام شده است.

بعد از این اوصاف من به صفوف مدافعان حرم حضرت زینب علیها السلام پیوستم و همرزم مجاهدانی شدم که هدف‌شان دفاع از دین و مذهب و مقدسات است؛ ما با توکل برخداوند متعال و تا آخرین قطره خون خود از این مکان مقدس دفاع خواهیم کرد.

* خانواده‌تان اکنون کجا هستند؟

هم اکنون خانواده من در منطقه سیده زینب زندگی می‌کنند و در همین منطقه خواهند ماند؛ همسرم و پسرانم حیدر و جعفر و دخترم حورا به صورت عادی در اینجا سکنی دارند.

* چند وقت گذشته را چگونه گذرانده‌اید و آیا با خانواده در ارتباط بودید؟

از آن هنگامی که در تیپ شروع به فعالیت کردم، در اکثر مواقع از منزل و خانواده خود دور بودم، هم‌اکنون در مناطقی از دمشق فعالیت داریم. در مناطقی از جمله جوب، قابون، حتیته الترکمان و سبینه عملیات‌هایی شکل می‌گیرد، و برحسب نیاز باید به این مناطق دسترسی کاملی داشته باشیم. ازجهتی دیگر باید مراقب حرکات دشمن بود، زیرا که این مناطق در اطراف حرم مطهر واقع شده‌اند.

* قبل از اینکه به گردان‌های دفاع از حرم مطهر حضرت زینب سلام الله علیها بپیوندید، به چه کاری مشغول بودید؟

قبل از اینکه به تیپ مدافعان حرم بپیوندم، مشغول تدریس زبان عربی در یکی از مدارس دمشق بودم، اما هم اکنون اینجا هستم؛ زیرا که از دین و ملت و ناموسم دفاع می‌کنم و ان‌شاءالله پیروز خواهیم شد.

تکفیری ها قصد دارند اندیشه جاهلانه خودشان را در بین مردم جاری سازند. آنها با تخریب مدارس و کودک‌ربایی قصد دارند که افکارشان را نشر دهند. هم اکنون آنها کودکان را به شیوه خودشان تربیت می‌کنند، شیوه ای که به هیچ عنوان رنگ وبویی از اسلام ندارد؛ آنها می خواهند نور اسلام راستین را خاموش کنند ولی ما به امید به خدای عز و جل و با اعتقاد کامل و با سلاح‌هایمان جلوی دشمنان ایستادیم و پیروز خواهیم شد.

* نیروهای گردان شما هم تحصیل‌کرده هستند؟

نیروهای تیپ مدافعان حرم مطهر از جوانان غیور تشکیل شده‌اند؛ بسیاری از آنها افرادی تحصیل کرده هستند و عده‌ای دیگر تحصیلات مقدماتی دارند. آنها به اینجا آمده اند که از مذهب و مقدسات خود دفاع کنند؛ دفاعی که بر همه ما واجب است و باید به آن لبیک گفت.

* آرزوی تو چیست؟

امیدوارم که امنیت دوباره به این آب و خاک بازگردد و زندگی به حالت طبیعی خود یعنی همانند قبل جریان یابد تا اینکه تمامی شهروندان از جمله فرزندانم بتوانند به راحتی زندگی کنند و از هرگونه قتل و سربریدن و تروریسم نهراسند. امروز متأسفانه شاهدیم که همه شیعیان در سوریه مورد هجوم وحشی‌های افراطی قرار گرفته‌اند.

* آیا می‌توانید کمی برای ما در مورد وصیت‌نامه خودتان بعد از شهادت، صحبت کنید؟

وصیت من این است: خون و جان من فدای حضرت زینب علیها السلام؛ از خدا می‌خواهم که حرم مطهر را از شر دشمنان حفظ کند و از تمامی جوانان و فرزندان و تمامی شیعیان می خواهم که تا آخرین قطره خون‌شان از مذهب‌شان دفاع کنند؛ به آنها می‌گویم نهراسند و به حضرت سیدالشهداء علیه السلام اقتدا کنند.

* اگر مجبور شوید علیه دشمنان تکفیری دست به عملیات استشهادی بزنید، در آن صورت چه احساسی خواهید داشت؟

مرگ برای ما عادت است و امید ما شهادت؛ ما به اینجا آمدیم تا که خودمان را فدا کنیم؛ از خداوند می‌خواهم که بتوانم عملیات استشهادی علیه این تکفیری‌ها انجام دهم.

* به نظرتان کنفرانس ژنو 2 بدون حضور جمهوری اسلامی ایران به عنوان بازیگر مهم در پرونده سوریه، نتیجه‌ای در پی خواهد داشت؟

عدم حضور ایران در نشست ژنو 2 بی‌معناست؛ همه می دانند که جمهوری اسلامی ایران حامی واقعی ملت سوریه است و بدون حضور نمایندگان این کشور، ژنو 2 هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت و شکست خواهد خورد و ملت سوریه حقوق خود را از دست خواهد داد.

* به نظر تو وضعیت فعلی در سوریه، تا چه زمانی این چنین ادامه خواهد یافت؟

هم‌اکنون کشورهای پشتیبان تروریسم در سوریه به راحتی کار خود را انجام می‌دهند. روزانه هزاران تن از تکفیری های مسلح از طریق عربستان و اردن و ترکیه و حتی لبنان وارد خاک سوریه می‌شوند.

با همین اوضاع توانستیم پشتیبانی مسلحان را از بین ببریم و کنترل مرزها را به دست آوریم. هم اکنون در بسیاری از عملیات های نظامی ارتش سوریه به پیروزی می رسد؛ در کل هدف ما بازگرداندن امنیت کامل به سوریه است.

* در پایان اگر حرفی یا سخنی دارید که باقیمانده و مایلید که برایمان بگویید، بیان کنید.

از شما بسیار متشکرم که این فرصت را در اختیار بنده قرار دادید و از شما می‌خواهم که برای پیروزی ما دعا کنید، به امید خدا پیروزی نزدیک است؛ هرکس به شیوه ای از مذهب و عقیده خود دفاع می کند، شما هم با نشر حقایق می توانید افکار عمومی را متوجه مظلومیت مردم سوریه سازید و فعالیت شما کمتر از جهاد نیست.

ما با خود عهد بسته ایم و می گوییم که به خدا قسم، دیگر حضرت زینب علیها السلام اسیر نامردان نخواهد شد و تا زمانی که عشق به شهادت در دل‌های ماست ما همانند حضرت عباس علیه‌السلام برای شما جان‌برکفیم.

....................
پایان پیام/ 226

۰۶بهمن

به گزارش شیعه آنلاین، "سلمان حدادی" جوانی که چند سال پیش به همراه همسرش به مذهب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام گرویدند، سرشناس ترین چهره و مفتی اهل سنت کردستان را به مذهب تشیع دعوت کرد.

"سلمان حدادی" در تماسی با خبرنگار پایگاه خبری شیعه آنلاین،‌ گفت: اینجانب "سلمان حدادی" بدین وسیله مفتی اعظم کردستان، جناب آقای "حسن امینی" را که قبل از قبول مذهب حقه جعفـری، استاد بنده بوده اند را به مذهب شیعه اثنی عشری فراخوانده و ایشان را به قبول این مدال افتخار دعوت می نمایم.

گفتنی است "سلمان حدادی" که در گذشته پیرو فرقه وهابیت بوده، چندی پیش با حضور در یک برنامه تلویزیونی که از شبکه استانی شهر مقدس قم پخش شد، ماجرا چگونگی گرویدن خود و همسرش به مذهب اهل بیت علیهم السلام را بیان کرد.
۰۶بهمن

به گزارش شیعه آنلاین،‌ جدید ترین گزارش منتشر شده در مورد فعالیت های تروریستی انجام شده توسط گروهک تروریستی "دولت اسلامی عراق و شام" موسوم به "داعش" حاکی از آن است که این گروهک از زمان ورود خود به عراق تاکنون 375 امام جماعت و سخنران سنی مذهب را اعدام کرده و به قتل رسانده است.

نکته جالب اینجاست که این گزارش توسط فعالان حقوق بشر در استان سنی نشین "الأنبار" در غرب عراق تهیه و تنظیم شده و آنان فاش کرده اند که از مجموع این 375 نفر اعدام شده، دست کم 100 نفر از استان الأنبار بوده اند.

بر اساس این گزارش، سرشناس ترین چهره های اعدام شده توسط "داعش"، "خالد سلیمان" رئیس سابق دیوان وقف سنی الأنبار، "عمر العانی" مفتی الأنبار و "شیخ حمزه العیساوی" رئیس «رابطه علمای فلوجه» بوده اند.

در پایان این گزارش مفصل آمده: جنایت های نیروهای "داعش" به علما، ائمه جماعت و سخنرانان محدود نمی شود بلکه آنان تاکنون هزاران شهروند بی گناه از جمله زن و مرد، کوچک و بزرگ، پیر و جوان را به قتل رسانده اند.
۰۶بهمن
الفیصل مدعی شد تعداد رزمندگان شیعه عراقی و لبنانی که او آنها را شبه نظامیان شیعه خواند بیشتر از تعداد مسلحان سنی است و سپس ادامه داد منظور من از این سخن این نیست که با این وضعیت ، رفتن مسلحان سنی به سوریه ضرورت پیدا می کند بلکه قصد من این است که اخراج شیعیان از این کشور با این توصیف، واجب است و تنها راه اخراج رزمندگان شیعه یک تلاش بین المللی به رهبری آمریکا و هم پیمانانش است.

SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز»، رئیس اطلاعات سابق سعودی "ترکی الفیصل" در سخنان امروز خود در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس به انتقاد تند از برخی از سیاست های آمریکا در قبال سوریه و ایران پرداخت.

ترکی الفیصل که پس از مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا و نیز برخی از سیاست های آمریکا در خصوص کشور سوریه، به یکی از منتقدان سرسخت آمریکا تبدیل شده در اظهاراتش گفت: جهان از بی نظمی سیاست خارجی آمریکا دچار ناامیدی شده است. آمریکا باید از طریق شورای امینت دستور توقف جنگ در سوریه را صادر کند و اگر فعلا این کار امکان پذیر نیست چاره ای برای نجات جان مردم بیندیشد.

الفیصل مدعی شد تعداد رزمندگان شیعه عراقی و لبنانی که او آنها را شبه نظامیان شیعه خواند بیشتر از تعداد مسلحان سنی است و سپس ادامه داد منظور من از این سخن این نیست که با این وضعیت ، رفتن مسلحان سنی به سوریه ضرورت پیدا می کند  بلکه قصد من این است که اخراج شیعیان از این کشور با این توصیف، واجب است و تنها راه اخراج رزمندگان شیعه یک تلاش بین المللی به رهبری آمریکا و هم پیمانانش است.

وی از حمایت سعودی و هم پیمانانش از تروریستهای سلفی با مبالغ هنگفت دلارهای نفتی و کشتار صدها بی گناه عبور کرد و در ادامه ادعاهای خود به انتقاد از ایران پرداخت و گفت: ایران از پشتیبانان محکم اسد و همکار او در کشتار مردم است. الفیصل در این کنفرانس نیز بحث مذاکرات هسته ای را پیش کشید و حتی خود را نائب دولت های غربی دانست و گفت: ریاض و دولت ها غربی معتقدند ایران در حال تلاش برای تولید سلاح هسته ای است اما تهران آن را رد می کند ، کشور من از سیاست آمریکا در این مسئله و نیز مسئله سوریه غافلگیر شد ، این گونه اقدامات باعث نگرانی هم پیمانان آمریکا می شود.

۰۴بهمن

محمدرضا چمنی مجرد اعلام کرد: این سایت جهت افزایش سطح علمی بازدید کنندگان محترم و هم چنین ارائه ی مطالبی مفید برای استفاده ی این عزیزان می باشد؛امید است شما با نظرات سازنده ی خودتان یاریگر ما باشید.پل ارتباطی ما و شما از طریق ایمیل می باشد همچنین ایمیل من به آدرس chemeni.ir@gmail.com می باشد. باتشکر محمد رضا چمنی مجرد

۰۴بهمن

حاشیه های بازی والیبال کاشان و ارومیه !

اعتراضات و ایرادات ناظر فدراسیون در دیدار والیبال باریج اسانس کاشان و شهرداری ارومیه و عذرخواهی ایبرو شهرداری ارومیه از جمله حاشیه‌های این دیدار است.

یبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی چلحصاران”

دیدار تیم‌های والیبال باریج اسانس این شهرستان و شهرداری ارومیه که به میزبانی کاشان برگزار شد دارای حاشیه‌هایی بود که در ذیل به آنها اشاره می‌شود.

•  حضور مصطفی شجاعی مربی اسبق تیم والیبال باریج اسانس کاشان به همراه منوچهر پورحسن رئیس سازمان لیگ والیبال کشور در سالن برگزاری این دیدار حضور داشتند.

•  در ابتدای مسابقه مسئولان برگزاری مسابقه به منظور جلوگیری از اجتماع تماشاگران پشت درب سالن با تدابیر ویژه دو ساعت پیش از شروع مسابقه اقدام به فروش بلیط و حضور تماشاگران در سالن کردند که در کمتر از ۴۰ دقیقه ظرفیت سالن تکمیل شد و درب‌های سالن بسته شد.

•  خلیل یگانه‌مجد ناظر فدراسیون در این دیدار، در ابتدای بازی با ایراد نسبت به حضور خبرنگاران در جایگاه ویژه و تعبیه شده برای خبرنگاران در کنار زمین، خواستار خروج آنها از محوطه زمین شد اما با وساطت روابط‌عمومی باشگاه باریج اسانس، این امر صورت نگرفت.

•  در میان بازی نیز بار دیگر ناظر دیدار نسبت به حضور تصویربردار صدا و سیما در کنار زمین اعتراض کرد و درگیری لفظی مختصری میان آنها به وجود آمد.

•  در پایان دیدار نیز ناظر بازی نسبت به اعلام برنامه مسابقات آینده توسط گوینده سالن معترض شد.

• در بین بازی علیرضا نادی از تیم باریج اسانس کاشان و ولادوپتکوویچ بازیکن شهرداری ارومیه از داور دیدار کارت زرد دریافت کردند و تیم شهرداری ارومیه پس از دریافت کارت زرد تیمی و شدت اعتراضات، کارت قرمز دریافت کرد.

• عبدالرضا علیزاده لیبرو شهرداری ارومیه در جریان دیدار بارها با حرکات خود اقدام به تحریک تماشاگران باریج اسانس کرد اما در پایان دیدار زمانی که با تشویق تماشاگران کاشانی روبرو شد، برای عذرخواهی به سمت تماشاگران آمد.

دیدار دو تیم والیبال باریج اسانس کاشان و شهرداری ارومیه با نتیجه سه بر دو به نفع تیم میزبان پایان یافت تا تیم کاشانی همچنان جایگاه صدر جدول را برای خود نگه دارد.

تماشاگران کاشانی مربّی تیم والیبال ارومیه را به حیرت وا داشت

سرمربی تیم والیبال شهرداری ارومیه، تماشاگران تیم والیبال باریج اسانس کاشان را مایه مباهات و افتخار این تیم توصیف کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چلحصاران ” یدالله کارگرپیشه چهارشنبه شب در پایان دیدار دو تیم والیبال شهرداری ارومیه و باریج اسانس کاشان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به تیم والیبال کاشان و مردم این شهرستان به دلیل داشتن چنین تماشاگرانی تبریک می‌گویم و امیدوارم این تماشاگران الگویی برای سالن‌های والیبال کشور باشند.

وی با اشاره به تشویق بی‌امان کاشانی‌ها و خودداری از هرگونه توهین نسبت به تیم مقابل، آنها را از تماشاگران بی‌نظیر ورزش کشور دانست.

سرمربی تیم شهرداری ارومیه در ادامه عملکرد و بازی تیم‌های کاشان و ارومیه را در دیدار امروز خوب توصیف و عنوان کرد: تیم والیبال باریج اسانس کاشان از تیم‌های پرافتخار کشور و بهره‌مند از پنج ملی‌پوش است و باید بپذیریم که تیم قدرتمندی را تشکیل داده‌اند.

به گفته وی تیم باریج اسانس کاشان بهتر از شهرداری ارومیه در زمین ظاهر شد و توانست از اشتباهات تیم مقابل خود نهایت استفاده را ببرد و پیروز میدان شود.

وی با اشاره به وجود نقاط ضعف در تیم شهرداری ارومیه خاطرنشان کرد: باید به زودی نقاط ضعف خود را برطرف کرده و مهیای مسابقات پلی‌آف شویم.

کارگرپیشه در مورد قضاوت داور دیدار بیان داشت: اشتباهات داوری در مسابقات طبیعی است هر چند که چندین سوت اشتباه برای ما زده شد که امیدواریم به عمد نبوده و در مسابقات آینده کمتر شاهد این اشتباهات باشیم.

تیم باریج اسانس کاشان بعد از دو هفته ناکامی پیاپی سرانجام توانست با شکست شهرداری ارومیه ضمن انتقام گرفتن از باخت مرحله رفت مسابقات در برابر این تیم، با نتیجه سه بر دو به پیروزی برسد و صدر جدول را نگه دارد.

تصویر استقبال از مرجع اعلای شیعیان توسط آل سعود

در این تصویر، حضرت آیت الله حکیم که برای ادای مناسک حج به عربستان سعودی سفر کرده بود، مورد استقبال مقامات ارشد رژیم آل سعود و شاهزادگان این خاندان قرار گرفت.

به گزارش شیعه آنلاین، در بهره ای از زمان، یعنی حدود نیمه های قرن گذشته میلادی، حضرت آیت الله سید "محسن حکیم" مرجع اعلای شیعیان در سراسر جهان به شمار می رفت.

این تصویر که توسط خبرگزاری عراقی نون منتشر شده، نشان می دهد که هواپیمای حامل حضرت آیت الله حکیم در یکی از فرودگاه های بین المللی عربستان سعودی به زمین نشسته است.

قمرالملوک تنها بازمانده خاندان امیرکبیر +عکس

بالاخره پیگیری های مکرر جواب داد و از پایتخت مجوز این دیدار به شرط ها و شروط ها صادر شد. اما این دیدار یک شرط داشت و آن اینکه به هیچ عنوان مصاحبه ای با وی صورت نگیرد و تنها اجازه داریم عکس بگیریم!!

کد خبر: ۲۹۷۸۳۶

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۲ - 16 January 2013

قمرالملوک اعتماد قاجار نوه دختری امیرکبیر تنها بازمانده این خاندان است که این روزها دریکی از آسایشگاه های استان البرز 100 سال را پشت سر گذاشته و در انتظار تجربه طلوعی دیگر از زندگی است.

به گزارش مهر، تصور کنید عقربه های ساعت خلاف جهت به سالهای دور بازگردد و به شما بگویند می‌توانید ملاقاتی با یکی از صدر اعظم های قاجار «امیر کبیر» داشته باشید، چه حسی دارید؟ آنانی که با امیر ملاقات داشته‌اند او را مردی درشت اندام و تنومند با موها و محاسنی بلند توصیف کرده‌اند که همواره جبه بر تن داشت و به منشیانش هم دستور می داد جبه به تن کنند؛ گذاشتن کلاهی بلند بر سرش همواره او را متمایز می ساخت. وزیر مختار انگلیس در یکی از گزارش‌هایش می‌نویسد «پول دوستی به هیچ وجه در امیر راهی ندارد، همه وی را فردی مورد اطمینان و غیر قابل فساد می دانند.» هرچند پول هایی که به امیر می دادند و نگرفت دست آخر همه خرج کشتنش شد.

فصل اول تاریخ: درباره امیر کبیر

کتاب قطور و قدیمی تاریخ را ورق میزنم، به فصل قاجار میرسم، سوار بر قطار تاریخ به سالها قبل سفر می کنم، هیاهوی کلاغ ها از فراز آسمان باغ به گوش می رسد؛ بوته های گل سرخ در تلألو نور خورشید خودنمایی می کنند و فضا را در هر نسیم عطرآگین می سازنند؛ عصر یک روز بهاری است و جشنی درباغ برپا است، قائم مقام فراهانی میهمانی ترتیب داده «محمد تقی» از پنجره آشپزخانه چشم به باغ دوخته، پدرصدایش می زند و میخواهد تا سینی شربت را برای میهمانان ببرد در جریان مراودات نظرقائم مقام فراهانی به محمد تقی بچه آشپز12 ساله جلب می شود وقتی قائم مقام از او می پرسد هدیه چه می خواهی می گوید درس خواندن کنار بچه‌های شما در مکتب‌خانه را. قائم مقام بعد از جشن عصرگاهی با فراخواندن محمد تقی به اندرونی می‌گوید: «می‌خواهم نامه‌هایم را به ویژه نامه‌های خصوصی‌ام را تو بنویسی. تجربه‌های زیادی هست که باید بیاموزی هم خط خوبی داری و هم نثری روان.....» از اینجا بود که محمد تقی به سمت منشی گری قائم مقام فراهانی درآمد.

92/11/04 - 00:10
شماره: 13921103000121

نسخه چاپیارسال به دوستان

تکرار/1/ ایران‌گشت/ کاشان
باغ فین کاشان؛ عروس‌ باغ‌های ایرانی

باغ فین کاشان که به عروس‌ باغ‌های ایرانی مشهور است با بهره‌مندی از انواع معماری‌های اصیل و منحصر به فرد و نیز برخورداری از پوشش طبیعی جذاب چون بهشتی بی‌بدیل در دل کویر خودنمایی می‌کند.

خبرگزاری فارس: باغ فین کاشان؛ عروس‌ باغ‌های ایرانی

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، در حالی که گذر زمستان سرد و سپری شدن خواب طبیعت را شاهد هستیم و کمتر از دو ماه دیگر برای برپایی مراسم استقبال از بهار زیبایی‌ها فرصت داریم ماشین حساب برنامه‌ریزی خانواده‌های ایرانی برای ایرانگردی به راه افتاده است تا بتوانند تکه‌ای از کیک رنگارنگ جاذبه‌های طبیعی ایران زمین را که بیشتر با ذائقه آنها متناسب است انتخاب کنند.

کاشان کهن یکی از مناطقی است که هر ساله مشتاقان زیادی به هنر و معماری اصیل ایرانی را به سوی خود جذب می‌کند و هدیه‌ای از جنس هنر، اندیشه، مذهب و تمدن را به آنها تقدیم می‌کند.

ما بر آن هستیم که هر هفته به مناسبتی یکی از این مکان‌های برجسته تاریخی و فرهنگی را به مخاطبان خبرگزاری فارس عرضه کنیم و آنها را با ظرفیت‌های گردشگری دیار مؤمنان آشنا سازیم.

نخست به سراغ باغ فین کاشان عروس باغ‌های ایرانی می‌رویم:

باغ شاه یا باغ فین کاشان عمارتی باستانی است دارای یک حیاط مرکزی محصور شده به وسیله دیوار، بارو و برج‌های استوانه شکل که چون موزه‌ای درایت، ذکاوت، استعداد، هوش، ذوق و هنر ایرانیان متمدن را به نمایش گذاشته است.

اما فراتر از این زیبایی‌ها، رخدادی که توانست گوی را از این رقیبان برباید و دلیل شهرت این باغ را از آن خود سازد و گواه بر استبدادستیزی ایرانی می‌باشد، قتل امیرکبیر صدراعظم آزادمرد ناصرالدین شاه قاجار در حمام تاریخی باغ فین کاشان است.

بنای اولیه باغ فین کاشان به دوران سلطنت آل‌بویه برمی‌گردد که بر اثر زلزله مهیب تخریب شد و سپس در دوره شاه عباس صفوی در کنار بقایای باقیمانده از آن که به باغ کهنه شهرت دارد، باغ فعلی فین بنا شده است.

گرچه ناسازگاری طبیعت و وقوع زلزله در سال 1192 قمری، دوباره این باغ زیبا را دچار آسیب کلی ساخت اما در زمان قاجار به ویژه فتحعلی شاه قاجار این باغ دوباره ترمیم و توسعه یافت اما از آنجا که در تقدیر این باغ آن بوده که همیشه حامل وقایع تلخ باشد، وضعیت مناسب بنای این باغ از نظر دفاعی سبب شد تا 14 سال پناهگاه اشراری باشد که یغماگران مصالح و اشیای گرانبهای این بنای ارزشمند بودند.

ساختمان رفیع سردرب ورودی باغ فین کاشان بنا شده در دوره صفویه، دارای دو طبقه است که طبقه تحتانی شامل هشتی و دالان ورودی به باغ با اتاق‌های جانبی، و طبقه فوقانی سالن وسیع و زیبایی با چشم‌اندازی است که می‌توان اطراف باغ را مشاهده کرد.

شتر گلوی عباسی اولین ساختمانی که در هنگام ورد به باغ فین توجه افراد را به خود جلب می‌کند که به دستور شاه عباس بزرگ ساخته شده است. در مقابل این بنا حوض وسیعی دیده می شود و در پشت آن نیز حوضچه‌ای قرار دارد که از کف آن آب فوران می‌کند، احداث این بنا دو طبقه‌ای به گونه‌ای است که از هر طرف باغ می‌توان وارد آن شد.

تصاویر شکارگاه و شاهزادگان منقوش بر روی سقف و دیوارهای این بنا و فوران آب چشمه با طرحی موسوم به شترگلو از میان حوضچه‌ای واقع در این بنا از جاذبه‌های دیدنی در شترگلوی عباسی باغ فین کاشان است.

از دیگر بخش‌های مجموعه باغ فین کاشان، شترگلوی فتحعلی شاهی است که در جنوب باغ به دستور فتحعلی شاه ساخته شده و شامل شترگلو و صفه مجاور و دارای دو حیاط خلوت در قسمت شرق و غرب آن است که کف صفه کاملا از سنگ مرمر مفروش و سقف آن به طرز جالبی نقاشی شده که هنوز قسمت‌هایی از آن قابل مشاهده است.

اندرونی کریمخانی و اتاق شاه‌نشین مجموعه مسکونی باغ فین است که در جنوب باغ و در مغرب شترگلوی فتحعلی شاهی قرار دارد که به دستور کریم‌خان و به همت آقا‌سلیم آرانی حاکم وقت کاشان ساخته شده و شامل چند اتاق تودرتو و حیاط و باغچه‌ای کوچک است که اقامتگاه 40 روزه امیرکبیر بوده است و در مقابل اتاق شاه‌نشین حوضچه زیبایی است که دارای منافذ متعدد و منظمی است که آب چشمه سلیمانیه که در بالای باغ فین واقع شده به طرز جالبی در آن فوران می‌کند.

از دیگر بناهای موجود در این باغ حمام بزرگ سلطنتی، بنا شده به دستور فتحعلی شاه در مجاورت حمام اولیه، عمارت خلوت کریم‌خانی بنا شده به دستور کریم خان زند و واقع در ضلع جنوبی باغ، کوشک صفوی واقع در مرکز باغ، حمام کوچک و عمارت سردر بنا شده در دوره صفویه و همچنین موزه ملی فعلی واقع در مکان بنای تخریب شده خلوت نظام‌الدوله است.

از دیگر زیبایی‌های باغ فین کاشان جوی‌های آب با فواره‌های چشم‌نوازی است که یادآور هنرنمایی دانشمندانی چون غیاث‌الدین جشمید کاشانی و شیخ بهایی است.

هر یک از اشکال مختلف آب در استخرهای راکد، جوی‌های روان و فواره‌ها و حفره‌های جوشان مفهومی خاص را به ذهن بیننده متبادر می‌سازد، آب فراوان و جریان آن در جوی‌هایی با کاشی فیروزه‌ای، با درختانی با سایه‌های گسترده در تضادی بزرگ با کویری خشک است که آب در آن کیمیاست.

مهمترین گیاهان باغ فین، شامل درختان سرو و چنار است که متأسفانه سرمای بی‌سابقه چند سال گذشته منجر به نابودی تعدادی از درختان تنومند و کهنسال باغ فین شده است؛ درختانی که شاهدان وقایعی چون تاجگذاری رسمی شاه اسماعیل صفوی و قتل امیرکبیر در این باغ بودند.

به نظر برخی کارشناسان عواملی همچون مهار فیزیکی غیراصولی، دخالت غیر کارشناسانه، سرمازدگی شدید، عبور سیم و کابل برق و لوله‌گذاری‌های تأسیساتی، ایجاد پیاده‌روهای آهکی و سیمانی و محصور کردن درختان با آن، آبیاری نادرست و غیراصولی، آفت شپشک، نادیده گرفتن دستور غذایی درختان و مشکلات مدیریتی موجب خشک شدن تعدادی از درختان کهنسال باغ شده که صدمه جبران‌ناپذیری را به همراه داشته است.

مجموعه باغ فین کاشان، در تاریخ 15 آذر 1314 با شمارهٔ ثبت 238 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ و سرانجام در زمستان 1389، مرحله اول ثبت این اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو به انجام رسید.

مجموعه باغ فین کاشان در کنار میدان نقش‌جهان و کاخ چهلستون، بیشترین بازدیدکننده و گردشگر استان اصفهان را به سوی خود جلب می‌کند.

انتهای پیام/2406/ج40

۰۲بهمن

آیت الله ضیاء آبادی : به ولایت ما نمی رسید مگر با …

منتشر شده در 2 بهمن 1392
ضعیفمتوسطخوبعالیبسیار عالی

آیت الله ضیاء آبادی : به ولایت ما نمی رسید مگر با ...

امام صادق علیه السلام فرمودند به یکی از اصحابشان که «أبلغ موالینا عنا السلام»، دوستان ما که اظهار محبت به ما می کنند، سلام ما را به آنها برسان:

أبلغ موالینا عنا السلام وأخبرهم أنا لانغنی عنهم من الله شیئا إلا بعمل ،
با ایشان بگو اینقدر که به ما اظهار محبت می کنند و سنگ ما را به سینه می زنید، بدانید ما بی نیاز نمی کنیم شما را، دردی از شما را درمان نمی کنیم مگر با عمل،

حالا ما گاهی فکر می کنیم که اگر اینجور بگوییم شخصیت را پایین آوردیم، اگه بگوییم که اگر تا عمل نباشه اینها کاری نمی کنند…

حضرت می فرمایند ما نمی توانیم که عذاب خدا را از شما برداریم ، در مقابل خدا بایستیم، بگوییم تو گفتی «عمل» ما می گوییم «نه، همین که ما را دوست بدارند همین کافیه، اظهار محبت به ما بکنند، سینه بزنند و گاهی سراغ قبر ما بیایند خوب کافیه!» اینجور نیست!

«أنا لانغنی عنهم من الله شیئا» که آیه هم گفته «ما تغنی الایات و النذر عن قوم لا یؤمنون»، تا ایمان به آنهایی که جامع بود گفتیم که دنبالش عمل بود تا نباشه این آیات نذر نافع به آن نمی شود، ما هم دردی از شما درمان نمی کنیم الا به عمل، شخصیت آنها همینه، خدا آنها را آورده که راه نشان بدهند، مردم را به خدا نزدیک بکنند وگرنه محبت ما باشد بروید دروغ بگویید بروید هرکار می خواهید بکنید،غیبت بکنید، ربا بخورید ما را دوست بدارید کافیه دیگه، این را ما خودمان ساختیم به سلیقه، اینجور نیست

وأنهم لن ینالوا ولایتنا إلا بعمل أو ورع

به ولایت ما که هی داد می زنند سرمایه ما اینه، نمی رسند به این ولایت ما، مگر با عمل و ورع، پرهیز کاری، خودداری از گناه. این قدر بی پروایی که با ولایت ما نمی سازد! ما نیامدیم که بی پروایی بسازیم در عالم، ما گفتیم مردم متقی بشوند، «نمی رسد به ولایت ما الا به عمل و ورع، مگر با پرهیزکاری و خودداری از گناه.»

۰۲بهمن

کد: 498340

تاریخ: 1392/10/30 - 13:00

منبع: اختصاصی ابنا

شاکر سلماسی در گفتگو با ابنا:

امام صادق(ع) مختص شیعیان نیست/ عامل موفقیت شیعیان از زبان مقام اهل سنت لبنان

دبیر گروه شیعه شناسی دانشکده شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب تاکید کرد: امروزه یکی از مشکلات جامعه شیعی این است که دوست داریم اهل بیت(ع) را به نفع شیعه مصادره کنیم٬ در حالی که امامان شیعه همواره برای همه مسلمانان محترم و گرامی بودند و حجت شرعی بسیاری از رهبران مذاهب اسلامی هستند. به گفته امام جمعه اهل سنت صیدای لبنان٬ عامل موفقیت انقلاب اسلامی وجود رهبری مثل امام خمینی(ره) بود و تنها عاملی که برخی حرکت های سنی را به سرانجام نمی رساند عدم تمرکز در همین مساله است.

به کوشش: سجاد امیرکردلر

خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا/ سرویس صفحات فرهنگی:

امام علی(ع) در دوران 30 سال پس از رحلت رسول خدا(ص) با خطابه ها و مکاتبات و سخنانشان و امام حسن(ع) و حسین(ع) با صلح و قیامشان، امام سجاد(ع) با دعا و مناجاتشان، معارف شیعی و آموزه های اسلامی را به جامعه ارائه کردند و موفقیت امام باقر(ع) در تأسیس مکتب علمی و فکری و امام صادق(ع) در بارور کردن این مکتب، ریشه در تلاش های امامان قبل خود دارد.

حجت الاسلام دکتر «مجید شاکر سلماسی» استاد حوزه و دانشگاه٬ در حاشیه اولین کنگره ملی امام صادق(ع) در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ابنا از اندیشه های سیاسی ـ اجتماعی امام صادق(ع)، موقعیت این امام همام نزد علمای تسنن و تشیع، مناظرات امام ششم در احیای مکتب تشیع و بیان گوشه هایی از ابعاد وجودی بنیانگذار مکتب جعفری سخن گفت که چکیده ای از آن پیش روی شما مخاطبان گرامی می باشد:

ابـنا: امام صادق(ع) در میان اهل بیت(ع) بیش از همه موفق به نشر و ترویج علوم و فرهنگ اسلامی شدند، دلیل این امر از دیدگاه شما چیست؟

ــ امامان شیعه یک رسالت و هدف را دنبال می کنند و همگی از یک سرچشمه معرفت سیراب هستند، ولی با توجه به شرایط زمانی و مکانی که پیش می آید هرکدام یک روش خاصی را دنبال می کنند. به عبارت دیگر استراتژی امامان واحد است و مقتضیات زمان٬ مکان و شرایط جامعه، تاتکیک ایشان را عوض می کند.

خلافت امام علی(ع)٬ صلح امام حسن(ع)٬ قیام امام حسین(ع) و یا نهضت علمی امام صادق(ع) هدف واحدی را دنبال کرده اند و اگر حرکت امامان متفاوت به نظر می رسد از ناحیه شرایط جامعه و مقتضیات زمان و مکان است و این خود شرح مفصلی دارد.

اما در مورد سوال باید عرض کنم امامان همه در ادای تکلیف امامت خود موفق بوده اند و قصور و تقصیری بر ایشان نمی توان حمل کرد. اگر امام صادق(ع) توانستند مکتب بزرگ علمی و فرهنگی شیعه را بارور کنند اولا باید دقت داشت که این موفقیت نباید تنها به نام این امام بزرگوار نوشته شود و این موفقیت اختصاصی ایشان تلقی شود؛ بلکه مکتب فکری و علمی امام صادق(ع) مرهون تلاش اجداد پاکشان بود.

امام علی(ع) در دوران 30 سال بعد از رحلت رسول خدا(ع) با خطابه ها و مکاتبات و سخنانشان و امام حسن(ع) و حسین(ع) با صلح و قیامشان، امام سجاد(ع) با دعا و مناجاتشان، معارف شیعی و آموزه های اسلامی را به جامعه ارائه کردند و موفقیت امام باقر(ع) در تأسیس مکتب علمی و فکری و امام صادق(ع) در بارور کردن این مکتب، ریشه در تلاش های امامان قبل خود دارد.

ثانیا اینکه جامعه نیز به سمت و سویی در حرکت بود که توانست پذیرای مباحث علمی و فکری اهل بیت(ع) باشد، بدین بیان که مکتب ترجمه بعد از روی کار آمدن حکومت عباسیان پدیدار گشت و مضافا بر اینکه مسلمانان خود در رشد و تعالی علمی بودند، علوم مختلف نیز از سایر مناطق روانه ممالک اسلامی شده و به زبان عربی ترجمه می شد که در جریان رشد و بالندگی جامعه شیعی و بستر سازی مناسب برای ارائه مکتب علمی و فکری از ناحیه امام صادق(ع) شد.

ثالثا عامل نیز فرصت مناسبی بود که حکومت رو به افول بنی امیه و حکومت نوپای بنی عباس در اختیار امام صادق قرار داده بود.