مترجم سایت

باغ فین کاشان؛ عروس‌ باغ‌های ایرانی :: سایت شخصی محمدرضا چمنی مجرد

سایت شخصی محمدرضا چمنی مجرد

خوش آمدید www.chemeni.ir به

سایت شخصی محمدرضا چمنی مجرد

خوش آمدید www.chemeni.ir به

سایت شخصی محمدرضا چمنی مجرد

محمدرضا چمنی مجرد اعلام کرد: تنها سایتی که متعلق به بنده می باشد و مطالب آن را حقیر ارسال می کنم به آدرس chemeni.ir است. وی خاطر نشان کرد بازدیدکنندگان گرامی به طور مستقیم آدرس chemeni.ir را در نوار آدرس مرورگر خود تایپ کرده و وارد سایت شوند. زیرا ممکن است در غیر این صورت از طریق سایت های جستجوگر به سایت های دیگری هدایت شوند.

وی در زمینه ی هدف طراحی این سایت به بازدیدکننده ی سایت خود اظهار داشت بنده هدف خود را از طراحی سایت شخصی در 4مورد برایتان بیان می کنم:
1-نشر دانش
زکات علم، نشر آن است. هر سایت می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از این سایت ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای این سایت ها است.
2-انتقال تجربه
مرد خردمند هنر پیشه را، عمر دو بایست در این روزگار، تا به یکی تجربه اندوختن، با دگری تجربه بردن به کار! اگر همه ما تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهیم همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیمات درست تر، استفاده بهتری از وقت و عمر خود داشته باشند.
3-بیان دیدگاه ها
گاهی هدف از نوشتن ترویج نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده یا ابراز احساسات و عواطف اوست. برخی هم انتشار نظرات خود را فرصتی برای نقد و ارزیابی آن می دانند. البته کسانی که دیدگاه های خود را در قالب هنر بیان می کنند، تاثیر بیشتری بر محیط پیرامون خود می گذارند.
4-اطلاع رسانی
طراحی سایت یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند سایت هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. در بعد کسب و کار نیز، روز به روز به تعداد شرکت هایی که اطلاع رسانی محصولات، خدمات و رویدادهای خود را از طریق طراحی سایت انجام می دهند افزوده می شود.
وی در پایان از همه ی بازدیدکنندگان گرامی به دلیل ارسال نظرات، انتقادات و پیشنهادات مفید و کارآمد تشکر و قدردانی کرد و متذکر شد که بنده بی صبرانه منتظر نظرات، انتقادات و پیشنهادات بازدید کنندگان گرامی هستم این عزیزان می توانند از طریق ایمیل بنده به آدرس chemeni.ir@gmail.com با حقیر در ارتباط باشند.


پیام های کوتاه
کلمات کلیدی

chemeni.ir

چمنی

ملا حبیب الله شریف

خانه عباسی‌ها

آیــــــامـــــــی دانـــــیـــــــــد؟

حکمت هایی از نهج البلاغه امیر المومنین علی(علیه السلام)

سکته قلبی

مدعیان حقوق بشر و صلح جهانی

عربستان وحشی

شورای امنیت سازمان ملل

بحران یمن

اوضاع اسفبار یمن

دشمنان اسلام و امید به اختلاف شیعه و سنی

به آنها کمک نکنید!

مفتی مصری داعش: مردم غزه شیعه هستند

کربلا با تهدیدی حقیقی از سوی گروههای ترریستی روبروست

میلاد مسعود امام زمان مبارک

میلاد امام محمدباقر

تبریک روز معلم

شعر زیبای شاعر جوان اهل بیت(ع) در تقارن ایام فاطمیه و نوروز

پوستر شعر زیبای شاعر جوان اهل بیت(ع) در تقارن ایام فاطمیه و نوروز

یا مقلب القلوب و الابصار...

تقارن نوروز با ایام عزای فاطمیه(س)

میلاد با سعادت عقیله العرب

بانوی مستبصر اوکراینی:مطالعه کردم و شیعه شدم

برای امام‌حسین(ع) فیلم نسازید!

انتقاد شدید «ضیاء» از "رستاخیز" : آقای درویش! اگر دلتان نیست

چرا نباید چهره حضرت عباس(ع) را به تصویر کشید؟!

صندوقچه منتسب به حضرت زهرا(س) به موزه کربلا اهدا می‌شود + عکس

ایران جزایر سه‌گانه را به امارات می‌دهد!

آخرین نظرات
نویسندگان

باغ فین کاشان؛ عروس‌ باغ‌های ایرانی

جمعه, ۴ بهمن ۱۳۹۲، ۰۱:۳۵ ب.ظ
92/11/04 - 00:10
شماره: 13921103000121

نسخه چاپیارسال به دوستان

تکرار/1/ ایران‌گشت/ کاشان
باغ فین کاشان؛ عروس‌ باغ‌های ایرانی

باغ فین کاشان که به عروس‌ باغ‌های ایرانی مشهور است با بهره‌مندی از انواع معماری‌های اصیل و منحصر به فرد و نیز برخورداری از پوشش طبیعی جذاب چون بهشتی بی‌بدیل در دل کویر خودنمایی می‌کند.

خبرگزاری فارس: باغ فین کاشان؛ عروس‌ باغ‌های ایرانی

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، در حالی که گذر زمستان سرد و سپری شدن خواب طبیعت را شاهد هستیم و کمتر از دو ماه دیگر برای برپایی مراسم استقبال از بهار زیبایی‌ها فرصت داریم ماشین حساب برنامه‌ریزی خانواده‌های ایرانی برای ایرانگردی به راه افتاده است تا بتوانند تکه‌ای از کیک رنگارنگ جاذبه‌های طبیعی ایران زمین را که بیشتر با ذائقه آنها متناسب است انتخاب کنند.

کاشان کهن یکی از مناطقی است که هر ساله مشتاقان زیادی به هنر و معماری اصیل ایرانی را به سوی خود جذب می‌کند و هدیه‌ای از جنس هنر، اندیشه، مذهب و تمدن را به آنها تقدیم می‌کند.

ما بر آن هستیم که هر هفته به مناسبتی یکی از این مکان‌های برجسته تاریخی و فرهنگی را به مخاطبان خبرگزاری فارس عرضه کنیم و آنها را با ظرفیت‌های گردشگری دیار مؤمنان آشنا سازیم.

نخست به سراغ باغ فین کاشان عروس باغ‌های ایرانی می‌رویم:

باغ شاه یا باغ فین کاشان عمارتی باستانی است دارای یک حیاط مرکزی محصور شده به وسیله دیوار، بارو و برج‌های استوانه شکل که چون موزه‌ای درایت، ذکاوت، استعداد، هوش، ذوق و هنر ایرانیان متمدن را به نمایش گذاشته است.

اما فراتر از این زیبایی‌ها، رخدادی که توانست گوی را از این رقیبان برباید و دلیل شهرت این باغ را از آن خود سازد و گواه بر استبدادستیزی ایرانی می‌باشد، قتل امیرکبیر صدراعظم آزادمرد ناصرالدین شاه قاجار در حمام تاریخی باغ فین کاشان است.

بنای اولیه باغ فین کاشان به دوران سلطنت آل‌بویه برمی‌گردد که بر اثر زلزله مهیب تخریب شد و سپس در دوره شاه عباس صفوی در کنار بقایای باقیمانده از آن که به باغ کهنه شهرت دارد، باغ فعلی فین بنا شده است.

گرچه ناسازگاری طبیعت و وقوع زلزله در سال 1192 قمری، دوباره این باغ زیبا را دچار آسیب کلی ساخت اما در زمان قاجار به ویژه فتحعلی شاه قاجار این باغ دوباره ترمیم و توسعه یافت اما از آنجا که در تقدیر این باغ آن بوده که همیشه حامل وقایع تلخ باشد، وضعیت مناسب بنای این باغ از نظر دفاعی سبب شد تا 14 سال پناهگاه اشراری باشد که یغماگران مصالح و اشیای گرانبهای این بنای ارزشمند بودند.

ساختمان رفیع سردرب ورودی باغ فین کاشان بنا شده در دوره صفویه، دارای دو طبقه است که طبقه تحتانی شامل هشتی و دالان ورودی به باغ با اتاق‌های جانبی، و طبقه فوقانی سالن وسیع و زیبایی با چشم‌اندازی است که می‌توان اطراف باغ را مشاهده کرد.

شتر گلوی عباسی اولین ساختمانی که در هنگام ورد به باغ فین توجه افراد را به خود جلب می‌کند که به دستور شاه عباس بزرگ ساخته شده است. در مقابل این بنا حوض وسیعی دیده می شود و در پشت آن نیز حوضچه‌ای قرار دارد که از کف آن آب فوران می‌کند، احداث این بنا دو طبقه‌ای به گونه‌ای است که از هر طرف باغ می‌توان وارد آن شد.

تصاویر شکارگاه و شاهزادگان منقوش بر روی سقف و دیوارهای این بنا و فوران آب چشمه با طرحی موسوم به شترگلو از میان حوضچه‌ای واقع در این بنا از جاذبه‌های دیدنی در شترگلوی عباسی باغ فین کاشان است.

از دیگر بخش‌های مجموعه باغ فین کاشان، شترگلوی فتحعلی شاهی است که در جنوب باغ به دستور فتحعلی شاه ساخته شده و شامل شترگلو و صفه مجاور و دارای دو حیاط خلوت در قسمت شرق و غرب آن است که کف صفه کاملا از سنگ مرمر مفروش و سقف آن به طرز جالبی نقاشی شده که هنوز قسمت‌هایی از آن قابل مشاهده است.

اندرونی کریمخانی و اتاق شاه‌نشین مجموعه مسکونی باغ فین است که در جنوب باغ و در مغرب شترگلوی فتحعلی شاهی قرار دارد که به دستور کریم‌خان و به همت آقا‌سلیم آرانی حاکم وقت کاشان ساخته شده و شامل چند اتاق تودرتو و حیاط و باغچه‌ای کوچک است که اقامتگاه 40 روزه امیرکبیر بوده است و در مقابل اتاق شاه‌نشین حوضچه زیبایی است که دارای منافذ متعدد و منظمی است که آب چشمه سلیمانیه که در بالای باغ فین واقع شده به طرز جالبی در آن فوران می‌کند.

از دیگر بناهای موجود در این باغ حمام بزرگ سلطنتی، بنا شده به دستور فتحعلی شاه در مجاورت حمام اولیه، عمارت خلوت کریم‌خانی بنا شده به دستور کریم خان زند و واقع در ضلع جنوبی باغ، کوشک صفوی واقع در مرکز باغ، حمام کوچک و عمارت سردر بنا شده در دوره صفویه و همچنین موزه ملی فعلی واقع در مکان بنای تخریب شده خلوت نظام‌الدوله است.

از دیگر زیبایی‌های باغ فین کاشان جوی‌های آب با فواره‌های چشم‌نوازی است که یادآور هنرنمایی دانشمندانی چون غیاث‌الدین جشمید کاشانی و شیخ بهایی است.

هر یک از اشکال مختلف آب در استخرهای راکد، جوی‌های روان و فواره‌ها و حفره‌های جوشان مفهومی خاص را به ذهن بیننده متبادر می‌سازد، آب فراوان و جریان آن در جوی‌هایی با کاشی فیروزه‌ای، با درختانی با سایه‌های گسترده در تضادی بزرگ با کویری خشک است که آب در آن کیمیاست.

مهمترین گیاهان باغ فین، شامل درختان سرو و چنار است که متأسفانه سرمای بی‌سابقه چند سال گذشته منجر به نابودی تعدادی از درختان تنومند و کهنسال باغ فین شده است؛ درختانی که شاهدان وقایعی چون تاجگذاری رسمی شاه اسماعیل صفوی و قتل امیرکبیر در این باغ بودند.

به نظر برخی کارشناسان عواملی همچون مهار فیزیکی غیراصولی، دخالت غیر کارشناسانه، سرمازدگی شدید، عبور سیم و کابل برق و لوله‌گذاری‌های تأسیساتی، ایجاد پیاده‌روهای آهکی و سیمانی و محصور کردن درختان با آن، آبیاری نادرست و غیراصولی، آفت شپشک، نادیده گرفتن دستور غذایی درختان و مشکلات مدیریتی موجب خشک شدن تعدادی از درختان کهنسال باغ شده که صدمه جبران‌ناپذیری را به همراه داشته است.

مجموعه باغ فین کاشان، در تاریخ 15 آذر 1314 با شمارهٔ ثبت 238 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ و سرانجام در زمستان 1389، مرحله اول ثبت این اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو به انجام رسید.

مجموعه باغ فین کاشان در کنار میدان نقش‌جهان و کاخ چهلستون، بیشترین بازدیدکننده و گردشگر استان اصفهان را به سوی خود جلب می‌کند.

انتهای پیام/2406/ج40

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی